Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Plány Prahy do nového roku? Nové tramvajové linky, metro D a opravy Barranďáku

Pražští zastupitelé budou v příštím roce volit nové vedení hlavního města. Vyjednávání započala ihned po zářijových komunálních volbách, ale dosud se strany na podobě nové koalice nedohodly. Dopravní podnik zahájí další etapu výstavby metra D a dokončí prodloužení tramvajových tratí. Hotova má být lávka z Holešovic do Karlína, dělníci budou pokračovat ve stavbě Dvoreckého mostu a řidiče čeká druhá fáze oprav Barrandovského mostu. Praha bude také pokračovat v opravách Průmyslového paláce. V polovině roku pak magistrát splatí pět miliard korun ze svého dluhu.

Vyjednávání o novém vedení města a metro D

K vyjednávání se od září průběžně setkávali představitelé stran zvolených do zastupitelstva hlavního města. Koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) prosazovala vznik obdobné koalice, jako je ta vládní, tedy s Piráty a STAN. Jednání ale skončila neúspěchem. V uplynulých týdnech začalo Spolu jednat s ANO o podpoře své menšinové rady. Avšak i tato jednání skončila bez dohody. Spolu se chystá jednat s Piráty opět na začátku ledna. Kdy bude nové vedení Prahy ustaveno, není vůbec jasné. Volby v Praze vyhrálo Spolu před ANO a Piráty.

Pokračovat bude příští rok výstavba metra D z Pankráce do Písnice. DPP bude pro stavbu druhého úseku metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory vybírat stavebníka. Vyhlášení vítěze tendru plánuje do konce března 2023 a zahájení stavby ve druhém pololetí příštího roku. Stavba prvního úseku metra D začala letos v dubnu a předpokládaná cena úseku Pankrác - Nové Dvory je 24,6 miliardy Kč. Linka povede z Pankráce do Písnice a v provozu má být koncem roku 2029.

Dopravní podnik získal stavební povolení na metro D. Může se začít stavět

Ministerstvo dopravy zamítlo odvolání odpůrců stavby pražského metra D, znamená to, že pražský dopravní podnik trasu může postavit. Stavební povolení nyní bude pravomocné a nelze se proti němu odvolat. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr...

Nové tramvajové trati a splacení dluhu

Rozrůstat se v příštím roce bude síť tramvajových tratí. Začátkem roku se má spustit stavba kolejí na horní části Václavského náměstí, kde tramvaje jezdily do roku 1980. DPP plánuje také postavit druhou část trati do Slivence, která naváže na úsek mezi Barrandovem a Holyní, a cestující se v polovině roku 2023 dostanou tramvají z Modřan na Libuš. Stejně DPP plánuje dokončit stavbu kolejí z Divoké Šárky na sídliště Dědina, které by měly být zprovozněny na přelomu října a listopadu.

Zhruba v polovině roku 2023 hlavní město splatí pětimiliardový dluhopis Evropské investiční bance (EIB). Kromě dluhopisu město umoří ještě další úvěry. Po splacení dluhopisu EIB a dalších dluhů zbude městu splatit ještě šest miliard, které tvoří úvěry u EIB. Dluh zahrnuje peníze půjčené v minulosti na likvidaci škod po ničivé povodni v roce 2002 či na rozvoj metra.

Praha je tramvajové město, říká pražská Tramvajačka Karolína z Instagramu

Karolína Hubková je pražská řidička tramvají. Mezi širokou veřejností je na Instagramu známá pod přezdívkou Tramvajačka a tramvaje miluje. Jednu má vytetovanou na stehně, ve střešovickém depu se dokonce vdávala. Proč je Praha město tramvají, v čem...

Nová lávka z Holešovic do Karlína a stavba Dvoreckého mostu

Pražané se v únoru poprvé projdou po nové lávce z Holešovic do Karlína. Stavba začala letos v lednu. Přemostění pěším a cyklistům usnadní cestu na ostrov Štvanice a propojí městské části. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi.

V příštím roce bude pokračovat v září započatá stavba 388 metrů dlouhého Dvoreckého mostu přes Vltavu mezi Prahou 4 a 5. Dokončen by měl být v roce 2024. Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a budou po něm moci přejet záchranáři. Stavba vyjde na 1,075 miliardy korun. Východní vyústění mostu bude u severního okraje areálu Žlutých lázní, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar.

Začala stavba Dvoreckého mostu. Bude stát přes miliardu, hotovo by mělo být za dva roky

Praha zahájila stavbu Dvoreckého mostu, který propojí Podolí a Zlíchov. Stavět ho bude firma Metrostav, stát bude miliardu a hotový by měl být za 810 dní. Využijí ho pěší, cyklisté a hlavně prostředky hromadné dopravy.

Pokračovat bude i oprava Barrandovského mostu

Druhá část oprav čeká na řidiče na Barrandovském mostě. Rekonstrukce mostu je rozložena do několika let a potrvá vždy jen část roku. Celkem vyjdou práce za celé období na 594,5 milionu korun. Most z osmdesátých let, který je součástí městského okruhu, nebyl nikdy opravován.

Rozšířit se má počet míst na záchytných parkovištích P+R. Plánována je stavba parkovacího domu na Opatově, který nabídne asi pětistovku parkovacích míst.

Oprava čeká některé památky. Mimo jiné bude pokračovat dostavba vyhořelého křídla Průmyslového paláce na bubenečském výstavišti. Práce začaly letos v únoru a kompletní oprava bude hotova v roce 2025. Náklady na ni činí 2,64 miliardy korun.

Hodnocení článku je 86 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Eva Hradilová

Štítky plány, politika, stavby, projekty, Praha, 2023

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Plány Prahy do nového roku? Nové tramvajové linky, metro D a opravy Barranďáku  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.