Praha zahájila stavbu Dvoreckého mostu, který propojí Podolí a Zlíchov. Stavět ho bude firma Metrostav, stát bude miliardu a hotový by měl být za 810 dní. Využijí ho pěší, cyklisté a hlavně prostředky hromadné dopravy.
„Přemýšlel jsem, kdy Praha naposledy získal most, který posílil tramvajovou dopravu. Došel jsem až do roku 1951, kdy byl postaven Štefánikův most. Takže pro 71 letech rozvíjíme tramvajovou dopravu přes Vltavu,“ řekl na tiskové konferenci radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
V Praze 4 bude most ústit poblíž Žlutých lázní severně od Jeremenkovy ulice, v Praze 5 pak u tramvajové zastávky Lihovar. Ve zlíchovské části také vzniknou nové zastávky Dvorecký most.
„Mohu říct, že Dvorecký most zapadá do dynamiky, kterou Praha 5 prožívá a je součástí proměny levého vltavského břehu. Primárně uleví dopravě, kterou je Praha 5 zatížená. Odklon tramvají od Anděla bude velmi významný,“ sdělila novinářům starostka Pětky Renáta Zajíčková (ODS).
Most bude dlouhý 361 metrů a rozpětí polí se bude pohybovat od 30 do 87 metrů. Široký bude 16 metrů, z toho sedm bude pro tramvajovou trať, po které budou jezdit i autobusy. Po stranách povedou chodníky a cyklostezka.
„Není to úplně plnohodnotný most, je to pro nás poloviční most. Pro pěší, cyklisty, tramvaje. Věřím, že budeme schopni stáhnout autobusy z míst, kde nám v tuto chvíli poměrně blokují provoz v městské části. Jsem rád, že se podařilo najít místo, protože ho hledáme dlouho. Pamětníci ví, že se hledalo už v 80. letech,“ uvedl místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS).
Stavět se bude v několika etapách. Začne se s inženýrskými sítěmi, přístupem na stavbu a zřízením staveniště. Poté přijdou na řadu pilíře, opěry a cyklolávka a betonování jednotlivých polí mostu. Po dokončení betonáže nosní konstrukce budou demontovány provizorní mosty. Nakonec se postaví mostní svršek, vozovky a tramvajové těleso.
„Už samotné založení mostu v obrovských jímkách ve Vltavě bude náročné, protože budeme pracovat v podmínkách složité geologie. Vltavou v těchto místech prochází řada tektonických poruch, které velice ztíží hlubinné založení na pilotách,“ upozornil v tiskové zprávě vedoucí stavebního projektu Petr Koukolík.
„Tady ta situace je poměrně odlišná od ostatních pražských mostů. Navrhnout klenutý most, který stoupá do výšky třetího podlaží není úplně tak jednoduché, aby to bylo esteticky kvalitní. V určité fázi jsme si uvědomili, že pokud s tím chceme tímto způsobem pracovat, tak do toho musíme vnést druhý systém, rozložit hmotu na jednotlivé plochy,“ vysvětlil na tiskové konferenci architekt a autor vítězného návrhu Radek Šíma.
Stav mostu bude monitorovat kamerových vozík, který bude ve třech komorách jezdit pod jeho stropem a pošle data do počítače v centru údržby v opěře.
Podle primátora Zdeňka Hřiba předjednala metropole částku pětiset milionů korun z fondů Evropské unie. Celkově bude stavba mostu stát 1,075 miliardy korun bez DPH.
Na obou březích budou součástí mostu další prvky. Na Pětce to bude informační centrum s kavárnou a výtvarné dílo z lamp pouličního osvětlení z celého světa z dílny Kryštofa Kintery, na Čtyřce pak skate park a zázemí pro údržbu mostu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.