Úterý, 23. července 2024, 13:00, aktualizováno 23. července 2024, 21:59
Pražští radní odsouhlasili zvýšení cen za nucený odtah aut, řidiči si od září připlatí dvojnásobek. Zároveň má být odtahováno i víc aut, z aktuálních deseti tisíc ročně to bude 25 tisíc. Ani po navýšení ale nebudou pokryty náklady a město bude odtahy stále dotovat.
„Dosud byly ceny za odtah nelegálně zaparkovaných aut postavené na hlavu. Cena za odtah včetně hlídání odtažených vozidel totiž byla pro provinilce spíše symbolická. Podstatnou většinu nákladů za odtahy platilo město, čili my všichni z veřejných peněz,“ komentoval rozhodnutí radních náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na síti X.
Dosud byla cena za úplný odtah, kdy auto odvezou a řidič si ho vyzvedne na parkovišti, 1900 korun, nově to bude 3800. Za neúplný odtah, kdy je auto naloženo, ale řidič se objeví včas, cena z 1250 korun vzroste na 2500. Zpětný odtah, při kterém auto odvezou a poté zase vrátí na místo, stál 3800 korun a nově to bude 7000. Mění se i cena za parkování, první až třetí den lidé zaplatí 500 korun, dál pak 400.
„Za dobu, kdy inflace překročila vysoko padesát procent, se Praha po jedenácti letech vrátila k ceně odtahů. My tím uvolňujeme prostor zejména tam, kde vozidla ne zcela dobře uvažujících řidičů brání provozu. A s tím vymáháme dodržování městských vyhlášek,“ řekl na tiskové konferenci radní Zdeněk Kovářík (ODS).
S navýšením souhlasí i opozice. „Je to krok správným směrem. Prahy by určitě neměla dotovat, když někdo porušuje zákon. Cena odtahů musí přinejmenším pokrývat náklady města. Na všech opatřeních se přitom mohlo už půl roku pracovat, navrhli jsme je na únorovém zastupitelstvu," sdělil Pražské Drbně předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr.
„Diskuze o dalším zvýšení cen má ještě pokračovat. Dle mého názoru by primárním cílem města nemělo být generování zisku, ale dosažení zodpovědnějšího chování řidičů a efektivnějšího odstraňování nebezpečně zaparkovaných vozidel," napsal zastupitel Ondřej Prokop (ANO).
Středa, 31. ledna 2024, 15:00
Pražské městské části dostaly od vedení Prahy k připomínkování novelu nařízení, které řeší poplatky za odtahy a uložení auta na odtahovém parkovišti. Za úplný odtah dosud řidiči platí 1900 korun, cenu zavedenou v roce 2012, novela částku zvedá na...
Podle starosty Prahy 7 Jana Čižinského (Praha sobě) ale není navýšení dostatečné, protože nepokryje náklady na odtah. Ten jednosměrný totiž vyjde na pět tisíc korun a řidiči zaplatí 3800.
„Není tak divu, že počty dotovaných odtahů rok od roku stále klesají, jak je vidět z tabulky. Denně je v celé Praze odtaženo průměrně třicet aut, to znamená, že v Praze 7 denně méně než jedno auto. Praha 7 chtěla odtahy načerno zaparkovaných aut z modré zóny navýšit či odtahovat i sama. Dotovat odtahy ale nemůžeme. Nemáme z čeho,“ uvedl Čižinský na Facebooku.
Kovářík kontroval, že nová částka dosahuje všech jmenovitých nákladů, které souvisejí s odtahem. „Otázka režie, rozpouštění režie správy služeb je něco jiného,“ dodal Kovářík. Aby byly náklady skutečně pokryty, stál by odtah pět tisíc korun a zpětný deset tisíc. Tyto ceny by podle vedení města dosáhly dvoj až trojnásobku cen v jiných statutárních městech. A pokud by cena odtahu a parkování byla vyšší, než samotného auta, bojí se Praha, že by si lidé pro auta už nepřišli.
Hřib také oznámil, že zadal správě služeb, aby vyčíslila konkrétní jmenovité náklady úplného, neúplného a zpětného odtahu, které z odtahů plynou pro město.
„Dále mají předávat anonymizovaná data o jednotlivých odtazích a jejich lokalitách do městské datové platformy Golemio, aby bylo možné odtahy monitorovat na základě dat. Odbor dopravy dále zpracuje analýzu, jak do procesu nucených odtahů efektivně na principu dobrovolnosti zapojit také městské části a jimi zřizované organizace,“ sdělil Hřib v tiskové zprávě.
Zároveň má město v plánu navýšit celkový počet odtahů a to na 25 tisíc ročně. K tomu bude muset Správa služeb hlavního města, která má odtahy na starost, hledat nové prostory.
„V minulosti se k tomu používaly volné pozemky města, podle legislativy teď ale musí být chráněné. Máme i problém s prostory kam odtažená auta umisťovat. Je to poměrně složitý proces, my odtažením vozidla jako město na sebe bereme závazky, které se týkají vztahu k tomu vozidlu,“ informoval Kovářík.
Z navýšení počtu odtahů se ale vytížené městské části tolik radovat nemohou. V rámci zrovnoprávňování městských částí je nařízeno, aby deset procent odtahů bylo provedeno v těch nečíslovaných a dalších deset procent v městských částech 11 až 22.
rok | počet odtahů | z toho úplných odtahů |
2012 | 35 505 | 33 788 |
2013 | 28 352 | 27 092 |
2014 | 32 147 | 28 828 |
2015 | 29 246 | 25 301 |
2016 | 23 056 | 18 888 |
2017 | 19 969 | 14 869 |
2018 | 13 066 | 9346 |
2019 | 12 193 | 10 052 |
2020 | 12 863 | 12 391 |
2021 | 14 084 | 10 206 |
2022 | 11 942 | 10 035 |
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Po ujetí 10 km, naložení auta asi tak 5 min. a 1 až 2 zaměstnanci. Cena je přemrštěná. Který pribuzny někoho z magistrátu provozuje tuto výdělečnou cinnost?
A odtah čmoudů zadarmo! I když na to bych jednu měsíční výplatu dal!
Tak ať účtují za odtah tolik, aby to náklady pokrylo. Případně ještě něco vydělalo