Pražské městské části dostaly od vedení Prahy k připomínkování novelu nařízení, které řeší poplatky za odtahy a uložení auta na odtahovém parkovišti. Za úplný odtah dosud řidiči platí 1900 korun, cenu zavedenou v roce 2012, novela částku zvedá na tři tisíce. Jak upozornil místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení), skutečné náklady na takový odtah jsou ale 4952 korun. V letech 2021-2022 proběhlo v Praze celkem 26026 různých typů odtahů, při podobném čísle by i po zvýšení poplatku město za tento rok doplatilo skoro 25 milionů korun. Má Praha poplatky zvednou na částky odpovídající nákladům nebo stále doplácet?
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Neděle, 21. ledna 2024, 09:30
Praha plánuje zdražit platby řidičů v případě, že jim město nechá odtáhnout vozidlo. Zvýšit se mají i ceny za parkování odtažených automobilů. Vyplývá to z návrhu úprav nařízení, který nyní připomínkují městské části. Zatímco nyní platba za úplný...
Je důležité si uvědomit, že odtah vozidla je proces, který je pečlivě regulován zákonem. Nenastává svévolně, ale vždy po naplnění přísně daných kritérií odpovědnými orgány. V souladu s naší rolí řádných hospodářů je nutné trvat na tom, že poctiví a slušní občané by neměli doplácet na prohřešky přestupců. Je zřejmé, že pokuta za odtah vozidla by měla být dostatečně vysoká, aby sloužila jako účinný odstrašující prostředek a aby si každý potenciální přestupce dobře rozmyslel, zda riskovat parkování v zakázané zóně. Proto bych se přikláněl k variantě, aby pokuta byla v takové výši, která pokryje náklady na odtažení vozidla.
Nevím, proč by všichni daňoví poplatníci měli dotovat náklady na odtah a parkování odtažených vozidel. Nucené odtahy a parkování, včetně střežení na parkovišti, by neměly být dotovány z rozpočtu MHMP. Pokud někdo jednou omylem zaparkuje jedním kolem mimo parkovací čáru, dovedu si představit, že systém jej nepotrestá tak přísně. Pokud ale někdo blokuje ulici třeba pro průjezd sanitky a třeba i opakovaně ohrožuje lidské životy jen proto, aby nemusel platit pár desítek korun za parkování, odtah takového vozidla by měl plně zaplatit.
Dlouhodobě říkáme, že je nutné poplatek za odtah aut zvýšit, protože současná částka nepokrývá ani náklady města. Částku 3000 považujeme za úvodní výkop, který bude ještě nutné korigovat, aby Praha na odtahy nemusela doplácet. Nedává smysl, aby hlavní město dotovalo bezohlednost některých řidičů. Nejdřív ale musí doběhnout aktuální formální připomínkový proces.
Aby město dotovalo odtahy 25 miliony korun je nesmysl, takže odtah za 5000 korun je logický. Na druhou stranu ale musí občané tlačit na koaliční politiky a my v SPD to děláme, aby město budovalo další P+R a K+R a nesnižovalo počet stání. Opak je mohužel pravdou, počty stání s každou rekonstrukcí veřejné komunikace ubývají, povětšinou z důvodu rozšiřování chodníků.
Podle našeho názoru nemá hlavní město odtahy dotovat. Řidiči špatně parkujících aut, která musí byt odtažena, mají uhradit skutečnou částku, která je na odtažení auta vynaložena.
Obecně by měl platit princip, že na odtazích město ani nevydělává ani neprodělává. Že tedy účtuje za odtah částku odpovídající celkovým nákladům na odtah vozu. Za mě by ale odtahy měly fungovat hlavně u recidivy, vymáhat pravidla zón placeného stání lze i samotným pokutováním a jejich důsledným vymáháním. Druhou stranou příběhu, a za mě tou důležitější, je této recidivě předcházet. A to bez nové výstavby parkovacích domů a co nejspravedlivějších pravidel pro všechny Pražany i návštěvníky, nepůjde.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.