Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Kapacitu mostu na Výtoni lze zvýšit i bez třetí koleje, tvrdí studie spolku Nebourat

Požadovanou kapacitu železničního mostu na Výtoni je možné zajistit i bez rozšíření ze dvou na tři koleje, které plánuje Správa železnic. Novinářům to dnes řekli zástupci spolku Nebourat, který bojuje proti plánovanému nahrazení mostu novým a požaduje jeho rekonstrukci. Iniciativa si k tomu nechala zpracovat dopravní studii, podle které stačí na trati provést technologické úpravy spočívající například ve zvýšení počtu návěstidel.

Spolek Nebourat proti nahrazení konstrukce uspořádal petici, kterou dosud podepsalo asi 18 800 lidí

SŽ na další řešení mostu uspořádala architektonickou soutěž, ve které uspěl projekt počítající se zachováním pouze spodní části mostu s pilíři a nahrazením historické vrchní nýtované konstrukce novou. Proti záměru se vzedmula vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky či památkáři. Spolek Nebourat proti nahrazení konstrukce uspořádal on-line petici, kterou dosud podepsalo asi 18 800 lidí.

Jedním z argumentů pro nahrazení konstrukce je i nutnost rozšíření nyní dvoukolejného mostu o třetí kolej, což by v případě rekonstrukce znamenalo nutnost postavit další konstrukci vedle té stávající. Třetí kolej požaduje i vedení hlavního města. Spolek si podle svého zakladatele Pavla Štorcha nechal ohledně nutnosti třetí koleje zpracovat dopravní posouzení, které zatím SŽ nepředložila. „Občanský sektor tady supluje práci státu," řekl dnes.

Prověření měl na starosti dopravní odborník Jiří Pospíšil, jehož tým využil podklady pro připravovanou studii železničního uzlu Praha. V roce 2035 chce SŽ podle experta přes most převádět 479 vlaků za den a 17 souprav v jednom směru za hodinu ve špičce. Nyní tam jezdí denně 315 vlaků a 11 souprav za hodinu v jednom směru ve špičce.

Nahradit most na Výtoni bude podle Správy železnic o miliardu levnější než ho opravit

Odborníci z evropské poradenské agentury Jaspers po zhodnocení variant dalšího řešení nevyhovujícího stavu železničního mostu na pražské Výtoni dospěli k závěru, že nahrazení stávající konstrukce novou bude levnější, rychlejší a trvalejší než její...

Zvýšení počtu návěstidel umožní průjezd až 20 vlaků v jednom směru za hodinu ve špičce

Požadované kapacity je podle výpočtů odborníka možné zajistit zvýšením počtu návěstidel ze současných pěti na osm, což umožní průjezd až 20 vlaků v jednom směru za hodinu ve špičce. Předpokladem k této kapacitě jsou také sjednocení rychlosti vlaků na 60 kilometrů v hodině a další technické úpravy trati. Potřebné kapacity je podle Pospíšila možné dosáhnout i v případě plánované vlakové zastávky Vyšehrad s pomocí úpravy nástupišť.

Štorch dodal, že k prověření nutnosti vybudování třetí koleje již vyzvala SŽ vědecká rada Národního památkového ústavu (NPÚ), ale organizace zatím žádné výpočty nepředložila. „Vyzýváme SŽ k tomu, pokud disponují výpočty, které ukazují nutnost vybudování třetí koleje, tak ať je prezentují," řekl. Dodal, že spolek nyní předložil konkrétní a faktické důkazy, že třetí kolej nezbytná není.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. SŽ má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Statut se SŽ od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.

Hodnocení článku je 72 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Eva Hradilová

Štítky železnice, stavby, památky, Praha, most, Výtoň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Tomáš Brumovský

Článek je velmi neurčitý, možný hodinový průjezd 20 vlaků je zdůvodněný pouze 8 návěstidly a konstantní rychlostí, chybí jakékoliv technické podrobnosti včetně posouzení statiky mostu a reakce jeho kosntrukce při takových průjezdech.

Čtvrtek, 9. listopadu 2023, 09:44Odpovědět

Kapacitu mostu na Výtoni lze zvýšit i bez třetí koleje, tvrdí studie spolku Nebourat  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.