Odborníci z evropské poradenské agentury Jaspers po zhodnocení variant dalšího řešení nevyhovujícího stavu železničního mostu na pražské Výtoni dospěli k závěru, že nahrazení stávající konstrukce novou bude levnější, rychlejší a trvalejší než její oprava. Proti záměru správy most nahradit se vzedmula vlna odporu, spolek Nebourat dnes uvedl, že Správa železnic na nový most nedostane peníze od Evropské investiční banky. Třetí kolej podle spolku není nutná.
Jaspers je expertní skupinou Evropské komise, EIB a Evropské banky pro obnovu a rozvoj, která od listopadu 2005 pomáhá městům a regionům při přípravě velkých infrastrukturních projektů. Správa železnic podle svého vyjádření v tiskové zprávě agenturu oslovila s žádostí o zpracování posudku porovnávajícího dvě hlavní varianty řešení výtoňského mostu, tedy jeho rekonstrukce a nahrazení novou konstrukcí.
Z posouzení podle vyjádření organizace vyplynulo, že nový most by vyšel na jednu až 1,2 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje na 1,75 až dvě miliardy. Náklady na údržbu za 30 let by byly v případě nové konstrukce 80 milionů korun, zatímco u rekonstruované 280 milionů korun. Délku rekonstrukce odborníci podle Správy železnic odhadli na 33 až 41 měsíců, zatímco nahrazení mostu na dva roky.
Čtvrtek, 31. srpna 2023, 16:00
Správa železnic uzavřela severní lávku pro chodce na železničním mostě pod Vyšehradem, umísťují na něj totiž čidla pro akustické emise. Ty umožní sledovat změny v chování konstrukce a nově vznikající poruchy. Lávku zpřístupní na začátku října, kdy...
Správa železnic dále uvedla, že oprava starého mostu by prodloužila jeho životnost pravděpodobně o zhruba 30 let, zatímco nový by vydržel minimálně 100, při vhodné údržbě i 150 let. „Když vezmeme, že příprava obdobných dopravních staveb u nás trvá i několik desítek let, znamenala by varianta rekonstrukce potřebu téměř okamžitě znovu zahájit hledání řešení, co s mostem po dalších třech dekádách," uvedl v tiskové zprávě ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.
Se záměrem nahrazení nynější konstrukce mostu novou nesouhlasí spolek Nebourat, který proti plánu zorganizoval petici. Tu dosud na internetu podpořilo asi 18 700 lidí. Spolek dnes uvedl, že je s agenturou Jaspers v kontaktu a podle jejího vyjádření aktuálně pro tříkolejné řešení Správy železnic neočekává Evropská investiční banka použití svých fondů.
Spolek také sdělil, že nechal prověřit nezávislým dopravním technologem nutnost rozšíření mostu o třetí kolej, kterou Správa železnic rovněž argumentuje. Rozšíření kapacity chce rovněž pražský magistrát, který jinak podporuje zachování stávajícího mostu s přístavbou další koleje. Iniciativa uvedla, že podle jejího posudku není při modernizaci zabezpečovacího zařízení třetí kolej nutná. Závěry průzkumu podle ní shrnuje studie, kterou plánuje prezentovat ve středu.
Čtvrtek, 10. srpna 2023, 19:00
Spolek Nebourat podal trestní oznámení pro podezření z trestného činu zneužívání vlastnictví, který se podle jeho zástupců stal v souvislosti s neprováděním oprav a údržby železničního mostu pod pražským Vyšehradem. Most na Výtoni má od roku 2008...
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Správa železnic má most ve správě od roku 2004, kdy byl také prohlášen kulturní památkou. Statut se Správa železnic od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Loni organizace představila výsledky mezinárodní architektonické soutěže, ve které uspěl projekt počítající se zachováním pouze spodní části mostu s pilíři a nahrazením historické vrchní nýtované konstrukce novou. Proti tomu se zvedla vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky či památkáři, kteří požadují zachování stávající podoby. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.