Průvod třinácti tramvají dnes projel ulicemi Prahy. Současné i muzejní vozy vyrazily dnes dopoledne na cestu hlavním městem, které si připomnělo 130 let od zahájení provozu první elektrické tramvajové trati v českých zemích. Svézt se v některém z vozů dnes mohlo více než čtyři sta dopravních nadšenců. Fanoušci lemovali také trasu od Hradu přes centrum až na Letnou.
„Vybírali jsme podle toho, aby byly zastoupeny všechny hlavní typy, které v Praze jezdily - ať už za monarchie, za první republiky i po válce a v současné době. První dvě soupravy jsou naprosto unikátní. Vůz 18 je z Plzně, souprava 109 a 526 je muzejní, takže ta jezdí jednou za deset let,“ řekl novinářům vedoucí jednotky historických vozidel dopravního podniku Petr Malík.
Úplně poprvé se elektrickou tramvají mohli Pražané svézt přesně před 130 lety, 18. července 1891. Trať, kterou projektoval František Křižík, tehdy vedla od letenského zámečku až k severnímu vchodu do Stromovky. Původně měřila 766 metrů, později pak 1,4 kilometru.
Sobota, 10. července 2021, 17:00
Pohřební tramvaj, kterou pro její barvu a účel Pražané přezdívali Černá Máry, vozila v letech 1917–1919 z vojenských nemocnic mrtvá těla vojáků na Olšanské hřbitovy a na Vinohradský hřbitov. Vůz číslo 152 za dobu své dvouleté existence přepravil...
Začátek dnešní slavnostní cesty byl ve smyčce Královka v Bělohorské ulici, kde se tramvaje začaly řadit již po sedmé hodině ranní. Start pak byl v 8:15 a ještě před zahájením si vozy prohlédly desítky fanoušků, kteří na tramvaje čekali na místech podél cesty, a to kolem Hradu na Klárov, ze stanice Malostranská na Staroměstskou a po nábřeží na Palackého náměstí. Tramvaje pak zamířily na Karlovo náměstí a dále na Václavské náměstí, Masarykovo nádraží, na Dlouhou třídu a na Letnou.
V samotném čele průvodu jela nejstarší evropská provozuschopná elektrická tramvaj z roku 1899. Poté následovaly vozy z roku 1901 a 1908. V průvodu nechyběly tramvaje z padesátcýh i z šedesátých let. Jízdenka stála padesát korun a zájemci si mohli vybrat, kterým vozem chtějí jet. Celý průvod projel kolem hlavních památek i významných budov, jako byly Hradčany, Rudolfinum, Karlův most, Tančící dům či secesní Obecní dům. Doprava v metropoli se kvůli průvodu neomezila.
Úterý, 1. prosince 2020, 20:00
První ženy, průvodčí tramvaje, v Praze nastoupily do zaměstnání přesně před 105 lety, 1. prosince 1915. Ženy tehdy Elektrickým podnikům královského hlavního města Prahy pomohly v období první světové války, kdy nahradily muže, kteří museli narukovat...
Jízda poté skončila na Letenském náměstí dvacet minut po deváté odpoledne. „Tehdy se první tramvaj Františka Křižíka rozjela a řidič Fiala zamířil ke královské oboře,“ uvedl Malík.
U letenského zámečku pak na slavnostní jízdu navázalo otevření naučné stezky o bývalé první elektrické dráze a první pražské lanovce, ta vedla od Vltavy na Letnou. Nedaleko technického muzea tak zájemci najdou v trávě kus kolejí a malou pamětní desku, která právě zahájení provozu před 130 lety připomíná.
Neděle, 30. května 2021, 16:00
První lanovka v Praze i v českých zemích, která zahájila provoz 31. května 1891, nevedla na Petřín, ale spojovala vltavské nábřeží s Letenskou plání. Teprve o dva měsíce později přivítala první cestující také dodnes fungující dráha vedoucí z Malé...
„Je škoda, že většina Pražanů ani neví, kde se začala psát historie této významné dějinné události. Byla to první elektrická tramvajová dráha v českých zemích,“ uvedl historik Pavel Fojtík. Podle něj je v archivu uložen výpravní list se záznamem o první jízdě.
Provoz na první elektrifikované trase z Letné do Stromovky skončil 15. srpna 1900. Za deset sezon se tu přepravilo přes 593 tisíc cestujících. První tramvaje začaly v Praze jezdit roku 1875, tehdy je táhlo koňské spřežení.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.