Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

FOTO: V pražském dopravním podniku pracují ženy již 105 let. Za první světové války nahradily muže, kteří museli narukovat na frontu

První ženy, průvodčí tramvaje, v Praze nastoupily do zaměstnání přesně před 105 lety, 1. prosince 1915. Ženy tehdy Elektrickým podnikům královského hlavního města Prahy pomohly v období první světové války, kdy nahradily muže, kteří museli narukovat na frontu.

Inspirace přišla z Vídně či z Berlína

Podobná situace byla také ve Vídni, Berlíně či v Drážďanech. Zde začali řešit nedostatek mužů právě tím, že začali přijímat ženy. Třeba ve Vídni bylo z tramvajového provozu na forntu odvedeno 800 mužů a již v červnu 1915 bylo na jejich místa průvodčích přijato 400 žen a dívek.

První ženy průvodčí byly pravděpodobně nasazeny na linku číslo 2, která tehdy jezdila z Flory na Špejchar.

Práce průvodčích však nebyla na začátku 20. století jednoduchá. Zaměstnanci například museli celou dobu stát a směny bývaly dlouhé. Šlo tedy o fyzicky velmi náročnou práci. I přesto v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na jehož základě mělo být přijato 10 až 12 žen ve věku 20 až 30 let. Měly mít ukončenou obecnou školu a dobrou znalost pražského místopisu. Tyto ženy pak měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat 30 haléřů za hodinu.

Prvních 40 žen průvodčích nastoupilo 1. prosince 1915

Zájem o práci průvodčí však předčil všechna očekávání, jelikož se dohromady přihlásilo 460 zájemkyň. V mnoha případech to byl manželky tramvajových zřízenců, kteří museli odejít za první světové války na frontu. A právě 1. prosince 1915 jich do nového zaměstnání nastoupilo rovných 40, a to po absolvování výcvikového kurzu a teoretické i praktické zkoušky. Prvních 40 žen průvodčích tak bylo zařazeno do stálé služby na vlečných vozech. V prvních několika dnech ještě pod dozorem zkušených mužských průvodčích, později už samostatně.

Ženy dnes tvoří přibližně patnáct procent ze všech zaměstnanců. Pražský dopravní podnik nyní zaměstnává celkem 1658 žen, z toho 232 řidiček tramvaje, 57 řidiček autobusů a 5 revizorek.

Na konci první světové války v Elektrických podnicích pracovalo již 375 žen průvodčích. Ale když se po skončení války vrátili muži, všechny tyto ženy byly k 1. dubnu 1920 propuštěny.

Ženy se poté v pražské tramvajové dopravě objevily až s příchodem druhé světové války. V lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1377 a na rozdíl od konce první světové války ženy z podniku již nezmizely. Další milník přišel v době, kdy se v Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy T1. Jelikož se z fyzického hlediska stal lehčí také výkon služby řidiče, ženy se objevily i u řídícího pultu. A i když v roce 1974 funkce průvodčích v pražských tramvajích zanikla, ženy v podniku již zůstaly.

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Archiv Dopravní podnik hlavního města Prahy

Štítky doprava, Praha, ženy, ženy v dopravě, dopravní podnik, tramvaj, první světová válka, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Vídeň, Berlín, druhá světová válka, Drážďany

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

FOTO: V pražském dopravním podniku pracují ženy již 105 let. Za první světové války nahradily muže, kteří museli narukovat na frontu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.