První tramvaj vyrobená speciálně pro Prahu se dnes poprvé projela po zkušební trati. Lidé model Škoda ForCity Plus 52T na kolejích v hlavním městě uvidí už v dubnu, jezdit ale bude v rámci testování bez cestujících. Ty pak bude podle předpokladu vozit na konci letošního roku.
„Tramvaj má montážně dokončený exteriér, probíhá na ní dokončování interiéru, oživování a první zkoušky vozidla. V pokročilé fázi montáže jsou další dva vozy. Na dalších se svařují hrubé stavby jednotlivých článků. Celkem je v plzeňských výrobních dílnách rozpracováno osm tramvají pro Prahu," informoval pražský dopravní podnik na síti X.
Nová tramvaj Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu je tady! pic.twitter.com/Lrlz8ePYc3
— Škoda Group CZ (@SkodaGroupCZ) January 27, 2025
Tramvaje pro Prahu, kterých bude až dvě stě, jsou pětičlánkové, dlouhé 32 metrů a široké 2,5 metru. Klimatizace bude fungovat ve voze i u řidiče a mají antikolizní systém. Ten umožní detekovat překážky s přesností na deset centimetrů, upozornit a aktivovat nouzovou brzdu. Budou se plynule rozjíždět a zastavovat, motory budou dobržďovat až do úplného zastavení, což je podle místopředsedy přestavenstva Škoda Group Tomáš Ignačáka úplná novinka.
Jsou kompletně nízkopodlažní, plošiny pro vozíčkáře jsou nainstalovány u čtyř dveří z pěti.
Středa, 10. ledna 2024, 12:28
Až dvě stě nových tramvají za 16 miliard korun objednalo hlavní město u dodavatele Škoda. Prvních dvacet vozů do Prahy dorazí v prosinci příštího roku, dalších dvacet do konce roku 2026. Jsou nízkopodlažní, klimatizované a vejde se do nich o 33 lidí...
Jsou vybaveny automatickým počítáním cestujících, sedmdesáti sedačkami a vejde se do nich 243 lidí, což je oproti modelu 15T o 33 víc. Sedačky budou polstrované, s nehořlavým a snadno omyvatelným povrchem.
„Na příjezd nových tramvají se intenzivně připravujeme. V Praze finišuje výstavba nové vozovny Hloubětín, v těchto dnech začaly předpřejímky prvních technologických celků. Právě hloubětínská vozovna bude domovem nových tramvají. Bude zde probíhat jejich oživování po návozu z výroby, vypravování na zkušební jízdy i následně do pravidelného provozu. Pevně věřím, že všechny další kroky se bude výrobci dařit naplňovat podle harmonogramu a uzavřené smlouvy,“ informoval v tiskové zprávě Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.
Tratě, které hlavní město zprovozní do konce roku 2027, potřebují čtyřicet vozů, ty by podle smlouvy měly do hlavního města dorazit ve dvou termínech. Prvních dvacet do 2. prosince 2025 a zbytek do 31. prosince 2026. Celková objednávka je v hodnotě 16,6 miliardy, prvních čtyřicet vyjde na 3,32 miliardy.
„Dvacet tramvají se podaří financovat ze zdrojů EU jen díky tomu, že jsme s přípravou soutěže začali včas,“ sdělil v tiskové zprávě předseda Prahy sobě a bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. „Díky tomu jsme mohli financování nových tramvají přihlásit do Národního plánu obnovy. Kdybychom čekali až na jeho vyhlášení, termín by se nestihl a dotace nezískala," dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.