Až dvě stě nových tramvají za 16 miliard korun objednalo hlavní město u dodavatele Škoda. Prvních dvacet vozů do Prahy dorazí v prosinci příštího roku, dalších dvacet do konce roku 2026. Jsou nízkopodlažní, klimatizované a vejde se do nich o 33 lidí víc, než do starých modelů.
Jak na tiskové konferenci informoval náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), Praha nové tramvaje potřebuje kvůli otevření nových tratí a plánování stavby dalších. Dříve se starší vozy modernizovaly, dnes už to ale nestačí.
„Jen za minulý rok jsme otevřeli tři nové tramvajové tratě v délce dohromady pět kilometrů. To je záležitost, která si vyžádá vypravení nových vozů," řekl Hřib.
Tratě, které zprovozní do konce roku 2027, potřebují čtyřicet vozů, ty by podle smlouvy měly do hlavního města dorazit ve dvou termínech. Prvních dvacet do 2. prosince 2025 a zbytek do 31. prosince 2026. Celková objednávka je v hodnotě 16, 6 miliardy, prvních čtyřicet vyjde na 3,32 miliardy.
„Počítáme s tím, že cestující by se těmi novými tramvajemi mohli svézt už v rámci zkušebního provozu někdy na konci příštího roku," uvedl generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.
Zbylých 160 je koncipováno jako opce, kterou Praha může, ale nemusí využít. Pokud se tak stane, poslední tramvaj město dostane v roce 2032.
Nové vozy se jmenují Škoda ForCity Plus Praha 52 T, vyvíjeny i vyráběny budou v České republice. Jsou pětičlánkové, dlouhé 32 metrů a široké 2,5 metru. Klimatizace bude fungovat ve voze i u řidiče a mají antikolizní systém. Ten umožní detekovat překážky s přesností na deset centimetrů, upozornit a aktivovat nouzovou brzdu. Budou se plynule rozjíždět a zastavovat, motory budou dobržďovat až do úplného zastavení, což je podle místopředsedy přestavensta Škoda Group Tomáš Ignačáka úplná novinka.
Jsou vybaveny automatickým počítáním cestujících, sedmdesáti sedačkami a vejde se do nich 243 lidí, což je oproti modelu 15T o 33 víc. Sedačky budou polstrované, s nehořlavým a snadno omyvatelným povrchem.