Spolek aktivistů Poslední generace se po prázdninách znovu vydal na pochod za humanizaci magistrály a dodržení klimatického závazku Prahy. Vzhledem k nevoli, kterou k pochodu vyjádřil magistrát v čele s primátorem Prahy Bohuslavem Svobodou (ODS), však aktivisté nepochodovali v silnici, ale šli po chodníku. Aktivisté se ve věci obrátili na soud. Chtějí totiž, aby mohli opět pořádat pochody v silnici mezi auty. Městský soud v Praze rozhodl, že pořádat shromáždění formou pochodu po magistrále je možné. Magistrát se rozhodl proti verdiktu kasační stížnost. Má magistrát respektovat rozhodnutí soudu o tom, že aktivisté mohou pořádat shromáždění formou pochodu po magistrále? Jak by mělo vedení Prahy postupovat? Odpovídají zastupitelé.
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Úterý, 19. září 2023, 13:00
Spolek aktivistů Poslední generace se 12. září vypravil na první poprázdninový pochod za humanizaci magistrály a dodržení klimatického závazku Prahy. Vzhledem k nevoli, kterou k pochodu vyjádřil magistrát v čele s primátorem Prahy Bohuslavem...
Magistrát musí respektovat rozhodnutí soudu, i když předpokládám, že připravuje další právní kroky. I když s rozhodnutím nesouhlasím, asi stejně jako vedení města, tak ho musíme respektovat, jsme v právním státě. Pokud by takto dopadla i ta další instance, pak by bylo na místě uvažovat o nějakém upřesnění v rámci zákona, protože není možné, aby pár desítek lidí dlouhodobě blokovalo další desítky tisíc ostatních. Přijde mi to jako nástrojů ve vztahu k protestu.
Považujeme za nešťastné, že pan primátor s námi jako koaličním partnerem danou záležitost neprojednal. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib od počátku upozorňoval na to, že magistrát nikdy v žádném předchozím podobném soudním sporu neuspěl. Samozřejmě stále je tu možnost podat kasační stížnost, nicméně ani u ní neočekáváme, že by měla velkou šanci na úspěch.
Za klub SPD vítáme, že magistrát aktivisty vykázal z vozovky magistrály na chodník. Tyto organizace a spolky ať je to Poslední generace nebo Extinction rebellion už v zemích na Západě nejsou označovány za ekoaktivistické, ale za ekoteroristické a podle toho s nimi úřady jednají. Ze strany aktivistů jde jednoznačně o zneužití shromažďovacího práva. Každý má právo vyjádřit názor a demonstrovat, ale oni chtějí vědomě škodit spoluobčanům a vytvářet dopravní zácpy. Důsledek je ten, že většinová společnost se proti těmto aktivitám bude vymezovat a s tím se sveze i celá ideologie elektromobility a green dealu.
Podání kasační stížnosti k Nejvyššímu správnímu soudu je v pořádku, vnímáme, že rozhodnutí soudu se nevypořádalo s argumentací úřadu beze zbytku a vítáme, že v otázce shromažďovacího práva bude existovat judikatura. Podstata shromažďovacího práva jako ústavního práva musí být maximálně šetřena a jen v případě jejího zneužití je potřeba bránit excesům. Zároveň jsme si vědomi, že magistrálu je potřeba lépe integrovat do městského prostředí a "humanizovat" dokud nebude možná její zásadní transformace. V rámci ideové studie jsou plánovány různé druhy zásahů, v krátkodobém horizontu třeba změna typu osvětlení a dopravního značení, ve střednědobém úprava šířky a počtu jízdních pruhů nebo rozšíření chodníků s cyklostezkou.
Politik musí vždy respektovat rozhodnutí soudu. Celá záležitost se ale vyhrotila trochu zbytečně, nejspíš proto, že výkonná moc v hlavním městě Praze s novým vedením města není příliš výkonná, reálné problémy Pražanů je nezajímají a odmítají s nimi o nich mluvit.
Nezbývá nám než respektovat rozhodnutí soudu, ale budeme podávat kasační stížnost. Jsme rádi, že nejen my chápeme úplnou blokádu pražské magistrály jako nebezpečnou a v podstatě vyděračskou snahu aktivistů dosáhnout svého. Do kouta se zatlačit nenecháme a budeme legálními prostředky bojovat dál, protože v demokracii to nefunguje tak, že samozvaná menšina bude fyzicky omezovat pohyb většiny.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Já bych za toto soudy trestal,když se něco stane na silnici kde chodec nemá co dělat trestal bych soud který to povolil ať nese zodpovědnost když nemá mozek a neví že chodec na silnici nemá co dělat. Trest by byl mnohem výši než by dostal řidič. Aby soudci soudili podle silničních pravidel když se to týká silnic a ne podle hoven co mají v pálících. Pomalá jízda je pro města mnohem horší,ucpává to dopravu a ovzduší se nezmění auta to zasmradi ještě víc. MHD to ještě víc zbrzdí.