FOTOGALERIE: Stavba metra D je v plném proudu. Podívejte se, jak to vypadá v budoucí stanici Pankrác

V nepřetržitých směnách pracují dělníci na výstavbě stanice Pankrác, která bude součástí nové linky metra D. Potýkají se nástrahami, které jim připravilo geologické podloží i vysoká spodní voda, dávají pozor i na to, aby ražba neměla velký vliv na okolní budovy. Zprovoznění je plánováno na rok 2029.

Po stanici Pankrác bude metro v budoucnu směrem na sever zastavovat ve stanicích Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru, kde bude přestup na linku A.

Směrem na jih budou postupně zprovozněny stanice Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory. Tam bude zatím výstavba přerušena a bude se čekat na další prodloužení až do stanice Depo Písnice.

Práce teď probíhají asi pětadvacet metrů pod povrchem, ale jen čtyři metry pro tratí metra C. To je zatím stále v provozu, začátkem ledna ale bude stanice právě kvůli stavbě zavřena. Čas využijí na kompletní rekonstrukci, vymění eskalátory a opraví veřejné toalety. Vlaky budou po dobu výluky stanicí pouze projíždět. Současně s opravami se prodlouží tramvajová trať z Pankráce na roh Budějovické a Na Strži a vybuduje se podchod.

Stavba stanice i tunelů je v různých fázích, někde se stále proráží, jinde už betonuje. Když je podloží dostatečně měkké, jako břidlice, části vyhrabují bagrem. Ty tvrdší odstřelují. Tunel byl původně navržen jako kompletně vyztužený, díky optimalizaci během výstavby se nakonec vyztužili jen některé klenby. Když klenbu odizolují, umístí na ni injektážní systém. Ten využijí v případě průsaku vody při provozu.

Po dokončení izolace přichází na řadu instalace bednění a prostor prostupně plní betonem. „Takto betonujeme jednotlivé sekce krok po kroku, než uděláme kompletní tunel,“ popsal novinářům Petr Chamra, koordinátor stavby.

Stavba nové linky metra zaznamenala další milník, stavaři prorazili spoj 'céčka' a 'déčka'

Stavba prvního úseku metra D běží už asi 30 měsíců. V současnosti stavaři vyrazili celkem zhruba 2600 metrů tunelů a přibližně 84 procent celkového objemu ražeb. V posledních dnech došlo při stavbě k významnému milníku - hned na dvou místech došlo k...

Jeden z výstupů ze stanice bude mít i budova Gemini, je to eskalátor se čtyřmi schodišti. Tři budou klasické, jedno pro handicapové. Je zajímavý tím, že ho nestandardně právě kvůli budově razili ze spodu nahoru. Uvnitř už je vše připraveno, když ji stavěli, s napojením na metro se počítalo.

Vlaky budou ve stanici zastavovat uprostřed, stejně jako třeba na Vyšehradě nebo na Hlavním nádraží.

Všechny horniny, na které tu narazili, jsou břidlice, jen ke konci stanice se objevila asi dvacetimetrová vrstva vyvřelin, která je výrazně pevnější. „Kvalita břidlic byla rozdílná. Ze začátku ražba probíhala v lepší geologii, celou dobu jsme pro rozpojování používali trhací práce se strojním dočištěním. Ale jak jsme zatočili kolmo oproti přístupové štole, kvalita břidlic se lehce zhoršovala. Ty horší jsou z kosovského souvrství, ty lepší z libeňského," řekl Jiří Břichňáč, hlavní stavbyvedoucí. 

„Důležitá je i vazba horniny na zástavbu nad námi. Jsou to výškové administrativní budovy a to je trošku problém z hlediska deformací,“ doplnil Břichňáč.

Ty podle něj při ražbě tunelů na povrchu vznikají vždy a nedá se tomu zabránit na sto procent. „Tím pádem mají budovy nějaká nerovnoměrná sedání, mohou tam vznikat poškození,“ vysvětlil. Na stavbě proto použili všechna možná opatření, aby těmto efektům předešli. Předinjektáž či svislé členění výrubu.

Stanici metra Pankrác od ledna 2025 na rok zavřou. Bude se tam stavět přestup na linku D

V hlavním městě se od 1. ledna 2025 na jeden rok uzavře stanice metra C Pankrác. Důvodem je výstavba přestupu na stejnojmennou stanici budované linky metra D. Zároveň dopravní podnik zrekonstruuje současnou stanici, v níž se mimo jiné zmodernizuje...

Všechny domy se kontinuálně měří pomocí zabudovaných čidel stejně jako tunely. „Každý dům má vydaný znalecký posudek, kde je stanoveno, jakou maximální míru deformace snese. My sledujeme, jak se deformace vyvíjí. A když by se to blížilo těm hodnotám, tak musíme něco udělat. Buď ražbu zastavit a vymyslet jiný způsob, nebo udělat nějaké opatření,“ popsal.

Investor s touto možností podle Břichňáče počítal a na případné opravy deformací má i peníze v rozpočtu. „Zatím se z toho utratilo asi tři sta tisíc na opravu dlažby v jedné z administrativních budov,“ dodal Břichňáč s tím, že se jedná o deformace v jednotkách milimetrů.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky metro, stavba, Pankrác, fotogalerie, dělníci, doprava, Praha, metro D

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.