Dopravní podnik vyhlásil výběrové řízení na dodavatele až stovky nových elektrobusů, které se začít nakupovat v roce 2025. Zakázka by měla mít hodnotu jeden a půl miliardy, nabídky bude podnik hodnotit podle pěti kritérií.
„Nákupem až 100 nových elektrobusů naplňujeme nejen Klimatický plán hl. m. Prahy, ale také závazky na národní i evropské úrovni ke snižování energetické náročnosti, emisí i hlukové zátěže veřejné autobusové dopravy,“ vysvětlil v tiskové zprávě Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady dopravního podniku.
„Je to také další krok k zajištění energetické bezpečnosti Prahy a České republiky prostřednictvím snižování závislosti na fosilních palivech dodávaných ze zemí s nízkou mírou demokracie a ochrany lidských práv. Pro představu, pokud by DPP odebral všech 100 elektrobusů a vyřadil stejný počet naftových autobusů, tak při průměrném ročním nájezdu 60 tisíc kilometrů na vozidlo ušetříme za rok celkem zhruba 2,4 milionů litrů nafty a nevypustíme do ovzduší v Praze cca 6 438 tun oxidu uhličitého,“ dodal Hřib.
Předpokládaná hodnota zakázky je podle podniku 1,5 miliardy korun.
Samotný nákup chce podnik realizovat v letech 2025 až 2030. „Budou součástí mixu vozidel různých pohonů, vedle bateriových trolejbusů, hybridních i dieselových autobusů. Rámcová smlouva nám umožňuje k zakázce přistupovat flexibilně dle našich provozních potřeb. Nákup elektrobusů je samozřejmě podmíněn realizací nabíjecích míst a napájecí infrastruktury jednak v našich garážích i na vytipovaných linkách, tj. na obratištích, resp. konečných zastávkách. Celkem máme vytipováno zhruba 20 lokalit,“ uvedl generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski.
Stroje by měli mít konstrukční rychlost minimálně 80 kilometrů v hodině, musí umět rekuperovat energii vzniklou při brzdění a dopravní podnik chce garantovaný dojezd sto kilometrů i při použití topení nebo klimatizace, větrání a předepsaného osvětlení vozidla, bez ohledu na roční období, klimatické či provozní podmínky na území Prahy a Středočeského kraje, s dosahováním maximální rychlosti, při plném obsazení a zastavování ve všech zastávkách včetně odbavení cestujících, na křižovatkách a ostatních překážkách, a to po celou dobu životnosti trakčních akumulátorů.
Nabíjet je bude možné kabelem nebo přes trolej. Testy vozidel bez připojení na trolej provedou na lince 154 v trase Koleje Jižní Město na Strašnickou, která měří tam a zpět 42,5 kilometru.
Elektrobusy mají mít 12 metrů, 25 až 35 sedadel, z toho minimálně šest pro invalidy nebo důchodce. Budou nízkopodlažní, s klimatizací a dvě místy pro kočárky nebo cestující na invalidním vozíku.
Vybírat bude dopravní podnik podle pěti hodnotících kritérií. Zásadní, 65 procentní, váhu má celková cena za vozidla včetně příslušenství. Dále je důležitá délka záruky vozidla a trakčního akumulátoru, termín dodání a nakonec navýšení trvalého nabíjecího proudu kvůli rychlosti nabíjení.
„Nákup elektrobusů je samozřejmě podmíněn realizací nabíjecích míst a napájecí infrastruktury jednak v našich garážích i na vytipovaných linkách, tj. na obratištích, resp. konečných zastávkách. Celkem máme vytipováno zhruba 20 lokalit,“ doplnil Witowski.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Konečně budou v Praze trolejbusy jejich výhod používají malé města víc jak 70let tak je dobře ze to došlo už i do Prahy ????