Dopravní podnik vybral v soutěži nový design stanice metra Českomoravská. Bude kombinovat skleněné a smaltované obklady, keramika už je nevhodná. Do soutěže se přihlásilo 43 týmů, zvítězil Maxim Velčovský a edit! Architects.
Materiály dopravní podnik určil předem, sklo bude na stěnách za kolejištěm a ve vstupním vestibulu, smaltované obklady na nástupišti a v eskalátorovém tunelu. Za úkol měly týmy navrhnout novou podobu skleněných obkladů a barvu smaltu.
„Cílem soutěže bylo najít řešení, které povýší architektonickou i uměleckou hodnotu místa, a vítězný návrh kombinující sklo s kapkami vzduchu toto jistě splní. Esteticky oprášená stanice metra Českomoravská se stane neoddělitelnou součástí proměny celého okolí stanice na multifunkční a rozmanitou část města,“ uvedl v tiskové zprávě Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady dopravního podniku.
Ve stanici jsou nyní keramické obklady, ty se ale podle dopravního podniku během let ukázaly jako nevhodná volba. „Keramika v kontaktu s vodou z průsaků mění své dimenze, a přestává tak fungovat nosný systém, který již neumožňuje výměnu obkladu bez jeho poškození,“ vysvětlila v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Sklo už se na lince B ověřilo, je třeba na Karlově náměstí nebo na Náměstí Republiky. Zmíněno je i v libretu trasy B, historickém dokumentu, který definuje architektonické a výtvarné řešení prostorů jednotlivých stanic.
Týmy musely být podle požadavků soutěže složeny z výtvarníka a architekta, do finále se dostalo devět z 43 přihlášených. Vítězem soutěže se stali designér Maxim Velčovský a architekt Vítězslav Danda z edit! Architects.
„K redesignu Českomoravské jsme přistoupili v kontextu nových změn celé oblasti a kontextu celé linky B, kde jednotlivé stanice sjednocují určité přístupy, tvary pilířů, struktury a rastry. Snažili jsme se tedy spíše o evoluci než revoluci,“ popsal Maxim Velčovský. „Rastr je způsoben spojením a stavením dvou skleněných ploch, mezi nimiž zůstanou zachyceny bublinky. Každé sklo tedy vytváří unikátní rastr, ale zároveň je možné jej jednoduše replikovat. Rastr skla zároveň lépe absorbuje potenciální optické poškození a poškrábání," dodal.
Stanici čeká kompletní rekonstrukce, nový výtah, opraví se i autobusový terminál.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.