VIZUALIZACE: Stanice metra Českomoravská získá novou podobu, keramiku nahradí sklo a smalt

Autoři | Foto Dopravní podnik hlavního města

Dopravní podnik vybral v soutěži nový design stanice metra Českomoravská. Bude kombinovat skleněné a smaltované obklady, keramika už je nevhodná. Do soutěže se přihlásilo 43 týmů, zvítězil Maxim Velčovský a edit! Architects.

Skleněné prvky jsou i na Karlově náměstí

Materiály dopravní podnik určil předem, sklo bude na stěnách za kolejištěm a ve vstupním vestibulu, smaltované obklady na nástupišti a v eskalátorovém tunelu. Za úkol měly týmy navrhnout novou podobu skleněných obkladů a barvu smaltu.

„Cílem soutěže bylo najít řešení, které povýší architektonickou i uměleckou hodnotu místa, a vítězný návrh kombinující sklo s kapkami vzduchu toto jistě splní. Esteticky oprášená stanice metra Českomoravská se stane neoddělitelnou součástí proměny celého okolí stanice na multifunkční a rozmanitou část města,“ uvedl v tiskové zprávě Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady dopravního podniku.

Ve stanici jsou nyní keramické obklady, ty se ale podle dopravního podniku během let ukázaly jako nevhodná volba. „Keramika v kontaktu s vodou z průsaků mění své dimenze, a přestává tak fungovat nosný systém, který již neumožňuje výměnu obkladu bez jeho poškození,“ vysvětlila v tiskové zprávě mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Sklo už se na lince B ověřilo, je třeba na Karlově náměstí nebo na Náměstí Republiky. Zmíněno je i v libretu trasy B, historickém dokumentu, který definuje architektonické a výtvarné řešení prostorů jednotlivých stanic.

Stanice projde kompletní rekonstrukcí

Týmy musely být podle požadavků soutěže složeny z výtvarníka a architekta, do finále se dostalo devět z 43 přihlášených. Vítězem soutěže se stali designér Maxim Velčovský a architekt Vítězslav Danda z edit! Architects.

„K redesignu Českomoravské jsme přistoupili v kontextu nových změn celé oblasti a kontextu celé linky B, kde jednotlivé stanice sjednocují určité přístupy, tvary pilířů, struktury a rastry. Snažili jsme se tedy spíše o evoluci než revoluci,“ popsal Maxim Velčovský„Rastr je způsoben spojením a stavením dvou skleněných ploch, mezi nimiž zůstanou zachyceny bublinky. Každé sklo tedy vytváří unikátní rastr, ale zároveň je možné jej jednoduše replikovat. Rastr skla zároveň lépe absorbuje potenciální optické poškození a poškrábání," dodal.

Stanici čeká kompletní rekonstrukce, nový výtah, opraví se i autobusový terminál.


 

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky dopravní podnik, metro, design, Českomoravská

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.