Třikrát během jednadvaceti dní museli hasiči odčerpávat vodu z podchodu pod vršovickým nádražím. Během vydatných bouřek tam bylo vody po kotníky a jednou byl dokonce omezen přístup k vlakům. Správa železnic teď chystá technická opatření, aby se situace neopakovala.
Poprvé hasiči k podchodu, který spojuje Vršovice s Nuslemi a současně slouží jako cesta k nástupištím, vyjížděli 20. srpna. O situaci informovali na Twitteru hasiči hlavního města, vodu pak odčerpávali hasiči Správy železnic.
O šest dní později nastaly problémy s vodou znovu. „Ve stanici Praha-Vršovice je po bouřce zaplavený podchod. Z těchto důvodů je omezený přístup cestujícím na nástupiště,“ uvedl o půl šesté večer Twitter Českých drah. Provoz byl obnoven asi o čtyřicet minut později.
Zatím naposledy zasahovali hasiči v podchodu minulý pátek 9. září a to krátce před třetí odpoledne.
Kvůli dešti zatím zasahujeme pouze v podchodu nádraží Praha-Vršovice. Jsou tu kolegové @Spravazeleznic
— Hasiči Praha ???? (@HasiciPraha) September 9, 2022
Dešťová voda zatopila podchod. pic.twitter.com/usSCVAhALU
Podle Správy železnic ale byla na vině příroda. „Je třeba zohlednit, že se opět jednalo o extrémní úhrn srážek (páteční úhrn srážek 33 litrů/m2/40 minut), na který není dimenzováno jakékoliv technické řešení nejen podchodu, ale i ostatní technické infrastruktury,“ uvedla pro redakci Pražské Drbny mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Extrémní srážky potvrdil i Český hydrometeorologický ústav. „Letošní významné průtoky v Nuslích byly vždy odezvou na přívalové srážky, které spadly do zastavěného území, zejména na Praze 2, 4 a 10. Obecně se ve městech vyskytnou problémy s přívalovými srážkami, pokud spadne za 1 hodinu, či dokonce ještě kratší dobu, více jak 20 mm srážek. Pokud pak tato srážka spadne na větší ploše města, případně pokud někde spadne až kolem 40 mm tak pak dojde k vážnějším problémům jako je například zaplavování podchodů, průjezdů a někdy i sklepů,“ napsal ústav na svém Facebooku.
Průtoky meteorologové v Nuslích měří na říčce Botič. Tam byl během léta celkem třikrát překročen druhý stupeň povodňové aktivity. Poprvé 24. června, poté 19. srpna a naposledy právě minulý pátek 9. září. Za třicet let měření to ještě nikdy nezaznamenali.
Správa železnic se teď rozhodla přistoupit ke dvěma technickým opatřením, které by měli podobným situacím v budoucnu zabránit. „Jedná se o úpravu retenční nádrže a jejího napojení do kanalizace a úpravu okolního terénu. Popsané kroky realizujeme v nejbližší době,“ sdělila Eberl Friebová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.