Počasí dnes11 °C, zítra15 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Prahu zaplavily kontroverzní plakáty se sexuální tématikou. Vtip zafungoval, říkají autoři

Za kontroverzními plakáty se sexuální tématikou, které svérázným způsobem nabádají všechny, aby zůstali doma, stojí Daniel Göringer a Josef Hykyš. Josef a Daniel vytvořili pražskou módní a lifestylovou značku NeverEnough. Jejich plakáty s nápisem Please Stay Inside a dívkou na vrcholu rozkoše můžeme vidět v těchto dnech v širším centru Prahy.

Please Stay Inside

Pokud jste v posledních dnech byli venku a aspoň trochu se díváte kolem sebe, nejspíš vám neunikly černobílé plakáty s vyobrazeným obličejem dívky, která si podle výrazu užívá dobrý sex. Plakáty jsou doplněny nápisem Please Stay Inside, což by šlo přeložit jako prosím, zůstaň uvnitř. Vtip a dvojsmysl fungují i v češtině. Právě tímto plakátem jeho distributoři chtějí motivovat lidi, aby v době koronavirové situace zůstali uvnitř, tedy doma.

Daniel a Josef provozují na pražských Vinohradech BlackBox Store. Jde o místo, které funguje jako prodejna oblečení, DJ lounge bar, galerie i krejčovská dílna. NeverEnough je pražská fashion&lifestyle značka orientující se na klasický streetwear s důrazem na trvalou udržitelnost.

Kvůli naprosté vládní neschopnosti jsme "worst in covid"

Proč se Daniel s Josefem rozhodli motivovat lidi, aby zůstali doma? „Nerozumíme důvodům, proč nedodržovat některá základní opatření. Nosit roušku a omezit sociální kontakty je logický způsob, jak zastavit šíření viru. Už rok se tu potácíme v pandemické krizi, kvůli naprosté vládní neschopnosti jsme "worst in covid", očkování v nedohlednu. Na ulicích a v parcích však vládne pohoda. Do toho tvrdá dezinformační kampaň a prakticky nulová osvěta. Na druhou stranu rozumíme, že jsou už lidé po dvanácti měsících unavení a k tématu trochu imunní,“ vysvětluje svůj pohled Josef.

Podle Josefa Hykyše ve společnosti chybí originální a kreativní způsob, jak téma komunikovat. „My jeden takový máme už od léta. V situaci, kdy vláda na jakoukoli komunikaci rezignovala, nastal čas na guerillu. A tak vznikl nápad na plakátovou kampaň,“ popisuje Josef vznik plakátů, jejichž výlep pánové zaplatili ze svého, protože posledních dvacet let aktivně působí v kulturním undergroundu.

Vtipný dvojsmysl

Autorkou ilustrace Please Stay Inside je švýcarská ilustrátorka Apollonie Saintclair, se kterou pánové už několik let úspěšně spolupracují. „Základem autorčina díla je právě erotika a sexualita. Obsah této konkrétní erotické scény sama autorka "zlomila" a použila jej v reakci na první vlnu lockdownu. Ilustrace se pak stala tématem naší společné mikrokolekce a objevila se na několika kusech našeho oblečení. S ohledem na nepříznivý vývoj pandemické situace jsme se letos v únoru rozhodli téma znovu oživit a použít jej v rámci happeningu. Autorce se nápad s výlepem plakátů líbil, a tak se její dílo objevilo v ulicích Prahy.“

Please Stay Inside, tedy prosím, zůstaň uvnitř je vtipný dvojsmysl, který funguje jak v angličtině, tak v češtině. A navíc vyvolává emotivní reakce. „Je to vhodná cesta, jak v současnosti už prakticky nekomunikovatelné téma zatížené hromadou nesmyslů a dezinformací dostat mezi lidi způsobem, který by rezonoval. Žijeme v 21. století, v době postfaktické, lidé nečtou a rozhodují se především na základě emocí, ne logické úvahy. Toto je moderní způsob, jak někoho oslovit, minimálně mu vnuknout myšlenku. Ne nudná tiskovka a nepřehledný státní web s odrážkovým seznamem pravidel, které nikdo nedodržuje,“ zamýšlí se Josef.

Obvinění ze sexismu

Reakce na kampaň jsou podle autorů většinou velmi pozitivní. „Desítky sdílených fotek na sociálních sítích, spousta milých zpráv. Myslíme, že ten vtip zafungoval, Češi mají humor rádi,“ radují se pánové, ale přiznávají, že jednu negativní reakci přeci jen zaznamenali, byli totiž nepřímo obviněni ze sexismu, šovinismu a objektivizace žen. „Šlo o obvinění velmi konstruktivní. Na jeho základě vznikla debata, ve kterém jsme si celou akci probrali, vysvětlili jsme naše stanoviska a důvody a následně se rozešli v dobrém, přesně tak, jak má diskuze na úrovni probíhat,“ vysvětlil Josef Hykyš.

Plakáty jsou k vidění v širším centru Prahy, ale část jich byla na vyžádání odeslána do Brna. Desítky kusů si podle Josefa lidé rozebrali domů.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Josef Hykyš

Štítky plakáty, Stay Inside, Praha, Never Enough, plakát, nápis

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Prahu zaplavily kontroverzní plakáty se sexuální tématikou. Vtip zafungoval, říkají autoři  |  Společnost  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.