Příkladů tristního vizuálního smogu, který v posledních letech trápí Prahu je mnoho. Mohli bychom uvést plastové trdelníky na barokních fasádách, výlohy polepené fotkami potravin nebo historické okenice ověšené policemi s matrjoškami. O to, aby křiklavá reklama z města zmizela se nově postará Manuál pro kultivovanou Prahu, který udává pravidla, která budou muset podnikatelé v centru Prahy dodržovat.
Praha navázala na Brno nebo Ostravu, kde už manuály reklamy fungují. Manuál připravila radní hlavního města Prahy pro kulturu a památkovou péči Hana Třeštíková se svým týmem. „Mrzí mě, když vidím krásné historické fasády pokryté lacinými plastovými cedulemi. Praha je jedinečná, ale pod nánosem reklam se její jedinečnost ztrácí. Reklama přitom nemusí být otravná a nevkusná – krásná výloha či firemní nápis mohou hodnotu místa pozvednout. Proto jsme připravili manuál, který má pomoci vizuální smog omezit,“ uvedla radní Hana Třeštíková.
Pátek, 22. května 2020, 15:54
Zajímavým způsobem chtěl využít vládních opatření, která byla schválená v polovině dubna, provozovatel thajského masážního studia na památkově chráněném Staroměstském náměstí. Přímo před provozovnou si provozovatel rozložil své vybavení.
Manuál pro kultivovanou Prahu bude sloužit hlavně podnikatelům s provozovnou v centru. Legislativa v oblasti reklamy je v tomto ohledu poněkud roztříštěná a je proto těžké zjistit, jaké všechny předpisy je třeba dodržet. „Mnoho reklam je proto dnes umisťováno bez řádného povolení a v rozporu s předpisy. Manuál tak pomůže podnikatelům vyznat se v tom, co je třeba dodržet, a zároveň přináší návod, jak získat všechna povolení,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Projekt manuálu měla na starosti Kristýna Drápalová, která se už dříve vyjadřovala například k nevkusným reklamám na thajské masáže v centru Prahy. „Začali jsme tak, že jsme se sešli se zástupci jednotlivých úřadů a shrnuli si, jaké zákony a předpisy v oblasti reklamy v centru Prahy platí,“ vysvětluje Kristýna Drápalová. „Tak jsme zjistili, že mezi kompetencemi jednotlivých úřadů jsou mezery. Proto jsme doplnili několik nových pravidel, která dosud nemají oporu v českých zákonech. Týká se to třeba polepů. Kompletní soubor pravidel potom schválila městská rada a jsou nyní závazné pro všechny objekty v majetku hlavního města, stejně tak prošly schválením i v Praze 1. Město tak začne tím, že si zamete před vlastním prahem a dá příklad ostatním majitelům nemovitostí,“ upřesňuje Drápalová.
Vydáním manuálu práce týmu Třeštíkové v oblasti vizuálního smogu nekončí. „Na jeho vydání naváže intenzivnější kontrolní činnost, ale i motivace podnikatelů pomocí grantového systému, který budeme v nejbližších týdnech předkládat ke schválení Radě hlavního města Prahy. Jednat budeme také s firmami, jejichž pobočky v centru sídlí, a místními podnikateli,“ dodává radní Třeštíková.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.