Přes padesát kusů techniky v celkové hodnotě 276 milionů korun mají nově k dispozici pražští profesionální hasiči. Jedná se například o evakuační autobus, automobilový jeřád nebo plynový hasicí automobil. Jak zmínil ředitel pražských hasičů Luděk Prudil, pořízení takového množství techniky najednou je raritou.
Techniku Hasičský záchranný sbor hlavního města pořídil z několika finančních zdrojů. Z fondů Evropské unie, Fondu zábrany škod, ze státního rozpočtu a z finančních prostředků získaných od hlavního města. To dalo asi dvacet milionů.
„Je to opravdu raritní, v jednom období získat takové množství techniky. Je to protože, že se potkalo několik věcí. Je tu technika ze dvou evropských projektů, které musely být realizovány do konce roku 2023,“ vysvětlil na centrální stanici v Holešovicích ředitel pražských hasičů Luděk Prudil.
Vliv mělo i pocovidové období, kdy stoupaly ceny, ale prodlužovaly se výrobní lhůty a proto se dodání některé techniky protáhlo. Evropské dotaci muselo pomoci i město, zdražování po pandemii totiž skokově zvedlo ceny. Celkem se jedná o 43 vozidel a 13 kontejnerů.
Pondělí, 29. ledna 2024, 17:00
Skoro dvanáct tisíc zásahů zaznamenali minulý rok pražští hasiči. V největším počtu případů poskytovali technickou pomoc, nejméně měli případů s únikem látek. Požárů jim nahlásili dva tisíce, skoro stejně jako planých poplachů. Zachránili přes tři...
Hasiči pořídili základní techniku jako třeba čtyřkolky, velitelská vozidla nebo osm stříkaček CAS 20. Ty rozdělili do jednotlivých stanic a starší předají dobrovolným hasičům.
Kromě toho nakoupili i speciální techniku určenou k řešení velkých katastrof, třeba padesátitunový jeřáb na těžké záchranné práce při zřícení budov nebo komplikovaných dopravních nehodách, či evakuační autobus. „Když se podíváme do covidového období, takové autobusy brázdily celou Evropu a vozily Čechy, kteří už se nedostali do letů, ze zahraničních letišť,“ řekl Prudil.
Jak doplnil mluvčí pražských hasičů Martin Kavka, dřív si autobus museli půjčovat od dopravního podniku.
Neděle, 14. ledna 2024, 17:30
Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy pořídil do svého vozového parku nový automobilový jeřáb Liebherr LTM 1050–3.1 za 22 614 900 korun, financovaný byl z Fondu zábrany škod.
Prudil zmínil i plynový hasicí automobil, který se používá pro hašení pod elektrických proudem. „Má v sobě tlakové lahve, ve kterých je 630 kilo oxidu uhličitého na hašení trafostanic a podobných věcí, které nelze vypnout,“ popsal Prudil. Do jara by pražští hasiči měli dostat ještě pět velkoobjemových cisteren.
„Doposud jsme měli průměrné stáří cisteren pět let,“ zmínil Prudil. Životnost vozidel je deset let, pak je mají také dostávají dobrovolní hasiči.
Ekonomicky nejnáročnější je podle Prudila výšková technika, průměrné stáří měla proto na stanicích okolo dvaceti let. „Žebřík s dosahem do třiceti metrů se pořizuje okolo dvaceti milionů,“ sdělil Prudil.
Město pro hasiče na konci minulého roku také odsouhlasilo dotaci 200 milionů, každý rok z ní dostanou padesát milionů na nákup techniky a ochranných prostředků.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.