Vedení Prahy začne řešit možnou změnu územního plánu kvůli možnosti zastřešení kolejiště hlavního nádraží. Vyrůst by tam mohly budovy s byty i pro administrativu, mluvilo se i o Národní knihovně. Nastává čas, kdy se bude o plánech společnosti CR-City, která zastupuje mimo jiné i Pentu či České dráhy, jednat. Jaké podmínky mají zastupitelské kluby? Co budou od příprav požadovat a co chtějí na možné stavbě vidět?
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Neděle, 23. června 2024, 09:30
Pražský magistrát začne řešit změnu územního plánu, která v případě schválení umožní zastřešení kolejiště hlavního nádraží a výstavbu nad ním. Se změnou dnes souhlasili městští zastupitelé. Žádost o změnu podala společnost CR-City, ve které jsou...
Jedná se o významné území, které by mělo být rozvíjeno s jasně definovaným veřejným zájmem. Výstavba v této lokalitě může výrazně proměnit další část centra a přispět k budoucímu rozvoji města jako moderní evropské metropole. Podobné projekty realizuje řada velkoměst po celém světě a Praha by neměla zůstat pozadu.
Rozumím i kritice záměru a obavám některých spolků, které určitě nemůžeme brát na lehkou váhu. Změna územního plánu je ovšem jen první fází, která nám umožňuje o podmínkách a parametrech záměru s investory dále diskutovat, a to jak v rámci vedení města, tak s veřejností. Hnutí ANO bude samozřejmě kroky koalice hlídat, zda postupuje s péčí řádného hospodáře a zda koná transparentně.
Pro další vývoj bude pro hnutí ANO prioritou kvalitní příprava studie a následně projektu a důkladné zajištění práv hlavního města. Věřím, že se vedení města poučilo a vyvaruje se chyb jako v případě společného podniku Nové Holešovice, kdy byly bývalou koalicí vyjednány pro město nevýhodné podmínky, chyběla soutěž atd. My to kritizovali, nikdo nás neposlouchal a dnes bohuzel dochází na naše slova. Silná pozice Prahy v projektu bude klíčová nejen pro nás, ale jistě i pro veřejnost. Proto budeme za ANO usilovat o maximální transparentnost.
Cílem je především chránit veřejný zájem. Máme jasné podmínky, za jakých může být zástavba v okolí hlavního nádraží prověřena. Důležité je také zmínit, že byl teprve schválen podnět. V další fázi se bude složitě prověřovat zadání a až ve třetí fázi vznikne návrh změny.
Podmínky jsou:
Otevřený proces vedený městem. Rozsah zástavby a její podobu určí mezinárodní architektonický workshop. Jeho základem bude zapojení široké veřejnosti a klíčových aktérů v území.
Rozvoj nádraží nesmí být ohrožen. Hlavní nádraží se stane nejvýznamnějším dopravním uzlem v zemi. V budoucnu zde budou jezdit vysokorychlostní vlaky, povede zde nová linka metra D, metro S, a nová tramvajová trať. Odbavovací halu i přilehlý park čeká revitalizace a oživení.
Veřejné budovy a bydlení, ne jen kanceláře. Zástavba musí sloužit Pražanům. Kromě kanceláří musí být nové budovy určeny i pro bydlení, obchody a služby. V místě by měly vzniknout i dvě veřejné budovy, které budou plnit kulturní či vzdělávací roli.
Historická hodnota musí být zachována. Podoba zástavby musí respektovat a vhodně doplnit historické panorama Prahy i ocelovou konstrukci.
Důležité je také zmínit, že byl teprve schválen podět. V další fázi se bude složitě prověřovat zadání a až ve třetí fázi vznikne návrh změny.
Podnět na změnu ÚP byl již schválen, ale aby byla změna správně provedena, požadujeme tyto podmínky: Nejprve vznikne řídící skupina, ve které zasednou zástupci města, IPR, památkáři, ČD, SŽ, odborná veřejnost i investor. Ta by měla definovat rozsah zástavby i další podmínky územní změny. Území by následně měla řešit mezinárodní otevřená urbanistická soutěž. Výsledná územní studie musí být komplexní, zajistit prostupnost území, zeleň, kvalitní veřejný prostor i dostatečné kapacity pro bydlení. Investor by měl pak uzavřít plánovací smlouvu s MČ Praha 2 a IPR by měl zajistit řádnou participaci s veřejností. Samotná územní změna by pak měla vycházet ze zpracované studie. Věříme, že jen takto vznikne kvalitní čtvrť a žádáme proto tyto transparentní podmínky.
Schválení podnětu této změnu je bezprecedentní krok v moderní historii Prahy. Víceméně se schválil prázdný papír s tím, aby se otevřely dveře pro diskuzi na tvorbě zadání. Progresivisti a levicoví extremisté v současném vedení města vymýšlejí megalomanské projekty za desítky miliard a jdou na ruku vybraným developerům. Co však Pražanům chybí jsou primární funkce - dostupné nájemní bydlení pro mladé rodiny, páry a singles. Rovněž tak dostupné seniorní městské bydlení, dostupné bydlení pro potřebné a další. Takže nastal opět čas pro nové Masarykovy domovy. Tato funkce by mohla v rámci obrovské plochy projektu klidně vyplnit 2-3 bloky.
Ze zastupitelských klubů Spolu pro Prahu a Piráti na dotaz redakce nikdo neodpověděl.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Především už teď se spousta Pražanů širšímu centru snaží kvůli přelidnění vyhýbat. Aby nemuseli jezdit přeplněnou veřejnou dopravou, jezdí auty. Praha není nafukovací. V první řadě omezit hustotu lidí a zřídit pracovní místa ve Středočeském kraji.