Pražský magistrát začne řešit změnu územního plánu, která v případě schválení umožní zastřešení kolejiště hlavního nádraží a výstavbu nad ním. Se změnou dnes souhlasili městští zastupitelé. Žádost o změnu podala společnost CR-City, ve které jsou zastoupeny mimo jiné České dráhy a Penta. Proti záměru na zasedání protestovali obyvatelé, s pořízením změny nesouhlasí ani někteří městští zastupitelé nebo senátor Marek Hilšer.
Vlastníci pozemků plánují na nádraží zastřešení platformy a stavbu bytových či administrativních domů. Jednou z možností je podle dřívějšího vyjádření mluvčího Penty Martina Lánského také stavba nové budovy Národní knihovny nebo jiné veřejné stavby. Přesná podoba projektu zatím není jasná, při pořizování změny územního plánu se má podle zástupců magistrátu upřesnit i rozsah zástavby.
Proti změně se postavili zejména opoziční zastupitelé. Předseda Prahy sobě Adam Scheinherr požadoval, aby nejprve vznikla pracovní skupina, ve které by byli mimo jiné zástupci města, městských částí, developera či odborné veřejnosti. Skupina by posoudila záměr zastřešení a výstavby. Opoziční zastupitel Milan Urban (SPD) řekl, podporuje rozvoj města, ale vše musí mít pravidla. V okolních městech podle něj také nemají kolejiště zastavěná. „To bychom mohli zatrubnit Vltavu, musí to mít nějaké měřítko. A tohle je špatně, dáváme někomu bianco šek," řekl.
Podle senátora Hilšera je zvláštní způsob, kterým byla změna podána. „Je třeba se ptát, zda podnět, a celý kontext jeho podání, je ve veřejném zájmu. Jsme svědky poměrně rychlého projednání, procesů, které obvykle trvají řadu měsíců, tady se to podařilo stihnout za měsíc a několik dní. Já si troufám říct, že takto se veřejný zájem nehledá," řekl. Jakým způsobem bude území využito, musí být podle něj náležitě a nezávisle posuzováno. Praze vytkl, že nemá koncepci, jak s územím naložit.
Náměstkyně primátora Alexandra Udženija (ODS) řekla, že radnice Prahy 2 žádost o změnu územního plánu schválila a poslala na magistrát kvůli tomu, aby úřad zjistil, zda je výstavba vůbec možná. „Nestrašte lidi, že tady bude Penta něco dělat, bude to pod Institutem plánování a rozvoje (IPR) a městem, my v tom budeme jako městská část Praha 2, protože se nás to velmi týká, hrát důležitou roli," řekla.
Schválení podnětu podpořil také opoziční zastupitel a předseda výboru pro územní rozvoj Petr Zeman (Praha Sobě). Místo je podle něj takzvaný tepelný ostrov a výstavba s parkem a zelení by pomohla klimatu ve městě. „Já jsem pro, aby se o tom začalo přemýšlet a začalo na tom pracovat," řekl.
Společnost Penta v současné době staví domy v okolí nedalekého Masaryková nádraží. Zde stojí například budova podle návrhu architektonického ateliéru architektky Zahy Hadidové. Penta při rekonstrukci Masarykova nádraží nad ním vybuduje platformu, která překlene kolejiště. Lidem umožní přejít z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova na hlavní nádraží.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Někdy v r. 1994 jsem viděl na min. dopravy hotové plány na zastřešení kolejiště hlavního nádraží s parkovou úpravou. Nebyly peníze - ale park se zelení v centru města by se na zastřešení jistě hodil více, než komerční zástavba. Je zoufalé, jak i zelené plochy mezi " socialistickými králikárnami " zastavují developeři luxusními 25 - 40ti metrovými moderními byty