Zastupitelé Prahy 1 projednali a schválili memorandum o zklidnění dopravy na obou březích Vltavy. Preferovaným řešením je podle radního pro dopravu Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly (ANO) iniciování vydání vyhlášky hlavního města Prahy, která na základě zákona o místních poplatcích stanoví poplatek za povolení k vjezdu motorových vozidel do vybraných částí Prahy 1. Jak na návrh reagují zastupitelé magistrátu? Zjišťovali jsme u předsedů politických klubů.
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Pondělí, 22. května 2023, 09:09
Zastupitelé Prahy 1 projednali a schválili memorandum o zklidnění dopravy na obou březích Vltavy. Preferovaným řešením je podle radního pro dopravu Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly (ANO) iniciování vydání vyhlášky hlavního města Prahy, která na základě...
Nesouhlasím. Jsem pro postupné zklidňování dopravy, ale řidičům musíme nabídnout alternativu. V momentě, kdy Praha jako jediné město této velikosti a tohoto významu nemá dokončený ani jeden obchvat, tak mi nepřijde vůči řidičům fér řešit to zpoplatňováním vjezdu do centra místo vyvinutí maximálního úsilí k dokončení obchvatu. Dalším rozměrem je legislativa, která by se musela změnit, protože v této chvíli by finance Praha nemohla vybírat. Je otázkou, jak dlouho by trvalo schválení. Třetím bodem je pak to, že Praha je složena z 57 městských částí. Obávám se, že kdyby se takto rozhodla Praha 1, mohla by se za chvíli podobně rozhodnout Praha 2 a další části, čímž by se vlastně jen přesouval tranzit na jiné území.
Zpoplatnění vjezdu do centra Prahy je nesmysl, který navíc i odporuje legislativě. Celé hlavní město je dle zákona o Praze jedna obec. Praha 1 není obec sama o sobě. Dle zákona je tímto možné pouze zpoplatnit vjezd na hranicích Prahy. Toto je však bez dokončeného Pražského okruhu absurdní a nerealizovatelné. Je jasné, že vláda pětikoalice je principiálně nepřátelská autům, individuální dopravě a motoristům.
Je třeba motivace, aby do historického centra nejezdil zbytečný tranzit. Kdo jen projíždí Prahou, ten by měl použít tunel nebo magistrálu. A okruhy na tom v tomto smyslu v budoucnu vůbec nic nezmění, protože centrum již nyní lze objet. Staré Město a Malá Strana jsou projíždějícími auty ucpané a auta na kolejích blokují tramvaje a zácpy zdržují městské autobusy. Pokud se tramvaje a autobusy MHD přestanou v centru zpožďovat, vydělá na tom celé město.
Jako klíčový vnímáme názor městské části Praha 1. Zároveň Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy prověřil možnost revitalizace Smetanova nábřeží, která je již v první etapě realizována a druhá etapa je projekčně připravovaná a je podmíněna zklidněním dopravy. Smetanovo nábřeží vnímáme jako jedno z nejcennějších veřejných prostranství, které v Praze máme a s tímto ohledem k němu musíme přistupovat. Za důležité také považujeme komunikaci jakéhokoli zásahu a důkladné projednání se všemi přilehlými městskými částmi, kterých by se omezení mohlo dotknout.
Za klub Pirátů tento záměr podporujeme. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) nyní vede podrobnou diskuzi v koalici a společně s Prahou 1 o konkrétních opatřeních, které by měly zklidnit dopravu na Malé Straně, na Smetanově nábřeží a v Křižovnické ulici. Shoda je na tom, že opatření by mělo být navrženo dle skutečných dat a nikoliv dojmů. Aktuálně TSK ve spolupráci s Operátor ICT a magistrátem připravuje podrobnou analýzu dopravních dat. Předběžně však lze říct, že dopravní apokalypsa v Praze po podobném opatření určitě nenastane. Nenastala ani při nedávné opravě kolejí na Malé Straně spojené s úplnou uzavírkou Karmelitské. Tranzit se přesunul převážně do tunelů, ostatně kvůli záměru omezení průjezdu Malou Stranou se v roce 2007 začala Blanka stavět.
Pokud bychom uvažovali o zpoplatnění ulic, nikdo nezabrání starostům z jiných městských částí, aby postupovali stejně. Na samotném konci procesu bude naprosto nepřehledný systém zpoplatňování v různých městských částech. Stejně tak modré zóny dříve sloužily jako ochrana centra a kvůli absenci nápadu na dopravní řešeni jsou naprosto nesystémově zaváděny napříč Prahou. Řešeni vidím naopak v systematizaci zón a zavadění nových služeb pro Pražany, jako např. možnost za jeden poplatek cestovat mezi městskými částmi. Ale to je věcí koaličního jednání, a to bych předbíhal, neboť ani zpoplatnění průjezdu v centru jsme na koalici zatím neprobírali.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.