V rámci oprav Průmyslového paláce chce hlavní město nechat vyrobit i repliku vitráže Mikoláše Alše, která byla zničena při požáru v roce 2008. Žádá proto veřejnost o poskytnutí fotografií, na kterých je umělecké dílo zachyceno.
Vitráž o rozměru 5,8 na 3,3 metru vytvořil Aleš v roce 1890 a nazval ji Orba a lov. Na skle vyobrazil ženu s obilným snopem představující orbu a muže s oštěpem jako alegorii lovu. Byla umístěna na levém křídle, které ale v roce 2008 zničil požár.
Průmyslový palác v areálu holešovického výstaviště od února prochází rekonstrukcí za více než 2,5 miliardy korun, která by měla být hotova za tři roky.
„Teď máme před sebou opravdu velkou výzvu – vytvořit repliku vitrážové malby od Mikoláše Alše o ploše 19 metrů čtverečních. Věřím, že nám s tímto úkolem mohou pomoci Pražané nebo kdokoli, kdo má k dispozici kvalitní fotodokumentaci vitráže ze štítu levého křídla paláce,“ uvedl v tiskové zprávě Pavel Vyhnánek (Praha Sobě), náměstek primátora pro oblast financí a rozpočtu, který má areál Výstaviště Praha na starosti. Jako odměnu Vyhnánek nabízí komentovanou prohlídku stavbou s architektem Vladimírem Thielem.
Pondělí, 13. června 2022, 10:15
Práce na opravách Průmyslového paláce pokračují renovací historických hodin. Dva až tři měsíce je bude mít v péči holešovická firma L. Hainz, která se v Praze stará o 80 věžních hodinových strojů včetně ciferníků. Hodiny dostanou nový nátěr i...
Umělecký sklář a vedoucí studia Kolektiv Ateliers Zdeněk Kudláček, který bude vitráž o 980 kusech skel tvořit, potřebuje kvalitní fotografie, aby pro novou malbu určil přesné odstíny barev. Malovat ji bude jedinečnou metodou.
„Ve skutečnosti nejde o barvu, ale jemně namleté nízkotavitelné sklo, ze kterého vytváříme jemný pudr. Tento skleněný pudr pak smícháme na skleněné pískované destičce pomocí tříče s pojidly. Rozdílně pracujeme i podle toho, jestli chceme získat mastnou, nebo vodovou konzistenci. Mastná varianta vzniká smícháním pudru s terpentýnem a damarou nebo sítotiskovým olejem, někdy přidáváme i petrolej. Naopak vodová varianta se míchá s destilovanou vodou a medem nebo cukrem, případně s arabskou gumou, občas i s trochou octa,“ vysvětlil Zdeněk Kudláček.
Kopii budou Kudláček a jeho tým tvořit asi tři měsíce. Dalšího jeden a půl měsíce bude trvat vytvoření šablony, řezání, skládání, letování, kytování, čištění a montáže.
Úterý, 10. května 2022, 14:57
Rekonstrukce Průmyslového paláce je už dva měsíce v plném proudu. Aktuálně je hotovo padesát procent výkopů, z místa bylo odvezeno přes tisíc nákladních aut zeminy a v těchto dnech začínají práce na historických prvcích. Přes pět tisíc skleněných...
„Míchání a zkouška vypalovací a konturovací barvy je důležitý krok. Jde o to vychytat správný odstín na jednotlivá nová skla. Důraz klademe také na stejný dekor či způsob původní výroby. Veškerá skla jsou malována na prosvětlovacím stole, což je omatovaná tabule skla, která je podsvícena světlem. Imituje tak finální světelné podmínky v okně, což je důležité k odhadnutí odstínu a intenzity nánosu sklářské barvy," dodal Kudláček s tím, že chce, aby nová skla nebyla rozpoznatelná od původních.
Barvu nanáší štětci z veverčích, kuních a jezevčích chlupů nebo i ze syntetických vláken. Poté se na skle nechá uschnout v peci vypálí na asi 550 stupňů Celsia. Nakonec se sklo šetrně ochladí, aby nepopraskalo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.