Vozy pražské MHD, mezi které patří autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra, budou mít jednotný šedočervený design. Jde o vozy, které jsou zapojené do Pražské integrované dopravy a fungují jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, dnes schválili pražští radní.
Plán změny vzhledu vozů MHD vedení města zdůvodňuje postupným rozšiřováním systému PID do Středočeského kraje, s tím je podle vedení města je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo jasné na první pohled, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.
V porotě soutěže zasedli autor loga a vizuálního stylu Prahy Aleš Najbrt, spoluautor současného orientačního systému v pražském metruprofesor Rostislav Vaněk a další grafici a typografové. „Jsem rád, že pro vítězný návrh od studia superlative.works nakonec hlasovala Praha i Středočeský kraj. Našli jsme shodu - a co je u nové vizuální identity důležitější?" ptá se řečnicky náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.
Design se bude postupně testovat na některých vozech dopravního podniku. Vozy se po schválení kompletního designového manuálu nebudou přebarvovat plošně. Nový vzhled dostanou jen nové vozy, nebo ty, které budou čekat opravy nebo výměna polepů.
Nový systém se bude týkat dopravních prostředků v rámci systému PID, tedy autobusů, vybraných typů tramvají a výhledově i vlaků, to až po schválení Středočeským krajem. Tramvají T3 ani jejich modernizovaných typů se změny týkat nebudou.
Soutěž na nový vzhled vozů i loga vypsal Ropid ve spolupráci s agenturou Czechdesign už loni na podzim. Porota z pěti účastníků vybrala vítězný návrh. Náklady na soutěž byly podle dokumentu do dvou milionů korun a byla neveřejná, Ropid oslovil uchazeče a následně z těch, kteří měli zájem, vybral pět účastníků.
Postup vedení města při výběru kritizovala například opoziční ODS, podle předsedkyně jejich klubu Alexandry Udženiji byl netransparentní. Antimonopolní úřad však potvrdil, že v podobných případech jde o běžný postup a neshledal důvod zakázku prošetřit. Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě," uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.
Architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra, vedení města hrozí právním sporem z důvodu ochrany duševního vlastnictví. Dnes schválený materiál obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.