S koncem letošního roku přijdou majitelé elektroaut o bezplatné parkování v Praze. Podle hlavního města není zvýhodnění udržitelné, jejich počet totiž stoupá. Elektromobilitu chce ale vedení města podpořit investicemi do nabíjecí infrastruktury, lepší cenou parkování nebo vyhrazenými místy.
Elektroauta parkovala v zónách placeného stání zdarma od roku 2016, byla to ale jen dočasná pomoc.
„Elektromobil zabírá prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů,“ odůvodnil rozhodnutí v tiskové zprávě náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Podporovat elektromobilitu bude ale Praha i dál, třeba investicemi do nabíjecí infrastruktury, na které bude čerpat i z evropských dotací. Zatím podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana město posledních třech letech poskytlo okolo 220 milionů, hlavně na přípravu sítě dobíjecích stanic na stožárech pouličního osvětlení. Do roku 2026 má být na sloupech asi 800 nabíječek, každá se dvěma zásuvkami. K tomu se plánují i samostatné dobíjecí stanice.
Jak na tiskové konferenci oznámil radní pro oblast infrastruktury Michal Hroza (TOP 09), v loňském roce město v rámci spolupráce se společností Technologie hlavního města dokončilo výměnu 113 lamp, které jsou připraveny na to, abychom na ně mohli v budoucnu zřídit dobíjecí místa. V příští roce pak počítá s výměnou 1026 lamp, kdy 239 bude připraveno pro dobíjení.
„Lokalit pro výstavbu lamp jsou vybírány na základě naší pražské potřeby obnovy distribuční soustavy tak, abychom maximálně uspořili náklady zároveň při výstavbě nabíjecí infrastruktury. Takže v synchronizaci s Pražskou energetikou,“ řekl Hroza. Nejdražší částí jsou podle něj výkopy a náprava komunikací.
Město počítá s tím do roku 2030 bude v Praze jezdit asi 180 tisíc elektromobilů. Do té doby proto potřebuje ulice vybavit alespoň čtyři a půl tisícem dobíjecích stanic.
Kromě investic chystá město ještě další pomoc řidičům elektroaut. „V nově připravované reformě zón placeného státní by měly také mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění, u kterých se předpokládá intenzivní nájezd ve městě, a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektronabíječek,“ uvedl Hřib.
V rámci reformy parkovacího systému radní ke konci roku zruší i přenosná parkovací oprávnění. „Ta jsou nyní v rozporu s jejich původním zamýšleným účelem, kterým mělo být zajištění dopravní obsluhy firem, velmi často přeprodávána na komerční bázi. Slouží tak spíše ke spekulaci na úkor rezidentů města. V novém systému se předpokládá zavedení speciálních parkovacích oprávnění pro zásobovací služby,“ vysvětlil Hofman.