Středočeský kraj a dopravci dnes vyzvali ministerstvo dopravy, aby co nejdříve rozhodlo o výstavbě železničního mostu na pražské Výtoni. Kvůli potřebné železniční dopravě jsou zastánci nového mostu, nikoliv jen rekonstruovaného. Proti plánovanému bourání mostu pod Vyšehradem protestuje spolek Nebourat s poukazem na jeho společensko-kulturní a symbolickou hodnotu. Na most podle spolku nepatří nákladní vlaky. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) již dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.
„Rozhodnutí o osudu výtoňského mostu je pro Středočeský kraj naprosto zásadní, protože přes něj projíždí velká část osobní železniční dopravy ze západního na východní břeh Vltavy, a pokud by se rozhodnutí odkládalo, tak to může skončit tak, že výtoňský most bude kvůli svému technickému stavu časem mimo provoz a my pak nebudeme mít jak přepravovat cestující z jednoho břehu na druhý," řekl středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
„A pokud by se už o mostu mělo rozhodnout, tak bychom chtěli, aby to bylo co nejdříve. A rádi bychom ministerstvo a ministra dopravy vyzvali k tomu, aby rozhodnutí už neodkládali. Jsme jednoznační zastánci toho, aby se postavil most nový," dodal radní.
Po mostě může v současné době vzhledem k jeho havarijnímu stavu projíždět v jeden moment jen jedna vlaková souprava za snížené rychlosti na 20 kilometrů v hodině. „V těchto omezeních nemůžeme dlouhodobě fungovat," prohlásil prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek.
Středa, 6. prosince 2023, 11:00
Kvůli technickému stavu železničního mostu na Výtoni připravila Správa železnic několik omezení, která začnou platit v neděli. Po mostě už bude jezdit vždy jen jeden vlak a to rychlostí maximálně dvacet kilometrů v hodině. Celková intenzita dopravy...
Dlouhodobou prioritou Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia je podle jeho ředitele Petra Moravce to, aby mezi pražským hlavním nádražím a Smíchovem byla dopravní kapacita alespoň tři koleje v celé trase, případně v její části. „Rychlé a konkrétní rozhodnutí ministra je proto v tomto ohledu naprosto klíčové," sdělil Moravec.
Proti bourání železničního mostu protestovalo v září přes 200 lidí. Spolek Nebourat, který akci pořádal, proti záměru uspořádal i on-line petici. Dosud ji podepsalo zhruba 20 500 lidí. Začátkem srpna spolek podal trestní oznámení na správce mostu Správu železnic pro podezření z trestného činu zneužívání vlastnictví, který se podle jeho zástupců stal v souvislosti s neprováděním oprav a údržby mostu.
Spolek dnes v reakci na vyjádření dopravců a kraje uvedl, že pro nákladní železniční dopravu je vhodné využít jiných tras než mostu mezi Smíchovem a Výtoní. „Podporujeme železniční dopravu osobní i nákladní, nákladní vlaky nicméně vůbec nemusí zatěžovat historické centrum Prahy. Potřebné kapacity je možné zajistit zkapacitněním Branického mostu," uvedl zakladatel iniciativy Nebourat Pavel Štorch. Rozšíření mostu v Braníku o druhou kolej začalo v červenci, má stát asi 2,7 miliardy korun a trvat 13 měsíců.
Středa, 29. listopadu 2023, 17:00
Podle průzkumu, který si nechala udělat Správa železnic, je za opravu starého železničního mostu jen dvacet procent veřejnosti. Dotazníku se zúčastnilo 1544 lidí z Prahy a středních Čech. Petici za zachování mostu spolku Nebourat už ale podepsalo...
Správa železnic má vyšehradský železniční most ve správě od roku 2004, kdy byl prohlášen i kulturní památkou. Statut se Správě železnic od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout. Firma na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová.
Proti tomuto záměru se v minulosti vyjádřil například Český národní komitét ICOMOS a Centrum světového dědictví UNESCO vyzvalo dopisem ministerstvo kultury k zachování stávající podoby mostu. Zachování požaduje i Národní památkový ústav, hlavní město Praha a městské části Praha 5 a Praha 2. Naopak většina odborníků, kteří se zúčastnili mezinárodního kolokvia pořádaného Správou železnic a ministerstvem dopravy, ve svých vyjádřeních doporučila konstrukci nahradit.
Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil most, který se klene přes Vltavu dosud. Konstrukce je podle odborníků významnou technickou kulturní památkou v exponované části pražské památkové rezervace.