Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Pátek 3. května 2024  |  Svátek má Alexej
Bez reklam

Opravit most na Výtoni chce jen dvacet procent veřejnosti, tvrdí Správa železnic

Podle průzkumu, který si nechala udělat Správa železnic, je za opravu starého železničního mostu jen dvacet procent veřejnosti. Dotazníku se zúčastnilo 1544 lidí z Prahy a středních Čech. Petici za zachování mostu spolku Nebourat už ale podepsalo skoro dvacet tisíc lidí.

Jak Správa železnic informoval v tiskové zprávě, průzkum si nechala vypracovat v reakci na petici spolku Nebourat a četné debaty o možnostech most opravit. „Často vyostřená polemika o budoucnosti tohoto železničního mostu probíhá dominantně na sociálních sítích. Zajímalo nás tedy, jaký je reprezentativní názor veřejnosti nejen na tento konkrétní most, ale i na dilema mezi památkovou ochranou a modernizací železnice obecně,“ uvedl v tiskové zprávě Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic. 

V období od 6. do 10. listopadu pak prostřednictvím aplikace proběhl dotazník, ve kterém se k tématu vyjádřilo 1544 lidí, 52,7 procent z Prahy, zbytek ze středních Čech.

VIZUALIZACE: Tak by měl vypadat nový most na Výtoni. Třetí kolej potřebuje, říká Správa železnic

Správa železnic odmítla závěry tento týden prezentované studie spolku Nebourat, podle které není potřeba rozšiřovat most na pražské Výtoni o třetí kolej. Studie podle ředitele odboru přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara například...

Po vyhodnocení pak vyšlo najevo, že i když přes padesát procent dotazovaných upřednostňuje památkovou ochranu, v případě historických železničních mostů, to tak ale nevidí. Přes 66 procent je za funkčnost a bezpečnost bez ohledu na historickou hodnotu. 

„Jiné typy železničních mostů lze většinou opravit tak, aby zároveň zvládly vyšší kapacitu dopravy. Dobrým příkladem je třeba pražský Negrelliho viadukt. Ocelové mosty jsou ale velký problém. Konstrukce je zeslabená korozí i na místech, kam se při opravě nelze dostat a neúměrně drahá rekonstrukce prodlouží životnost jen o několik desítek let. Dlouhodobě proto upozorňujeme, že jejich památková ochrana je sporná a komplikuje modernizaci železnic, nejen v případě železničního mostu na Výtoni,“ doplnil Paidar. 

Lidem nejvíc vadí hluk a omezení dopravy

Nový most chce 65,7 procenta respondentů, někteří z nich by přesunuli konstrukci na jiné místo. Opravit by ho nechalo 20,1 procenta, 14,2 na to nemělo žádný názor.

„Na dotaz, kdo by o osudu výtoňského železničního mostu měl rozhodovat, odpovědělo 67,9 procenta respondentů, že by měli rozhodovat odborníci s přihlédnutím k názoru veřejnosti,“ píše se v tiskové zprávě.

Obyvatelům Prahy 2 a 5, tedy obou břehů, které most spojuje, podle dotazníku nejvíc vadí nadměrný hluk a omezení osobní železniční dopravy, dále pak chybějící nájezdy a neupravené předmostí. Repondentům ve věku 27 až 35 let také chybí nájezdy pro cyklisty, kočárky a vozíčkáře.

Spolek chce prověřit postup Správy železnic

Spolek Nebourat, který sdružuje zastánce rekonstrukce mostu, založil minulý rok petici za jeho zachování. Dnes už ji podepsalo skoro dvacet tisíc lidí. Spolek si nechal vypracovat vlastní odbornou studii, která na rozdíl od názoru Správy železnic opravu mostu uznává jako možnou. „Správné řešení situace je pozastavit všechny další kroky vedoucí k realizaci projektu vzešlého z pochybné pseudosoutěže, prověřit postup Správy železnic a vypsat novou, mezinárodní soutěž na rekonstrukci mostu,“ uvedl spolek na svém účtu na Twitteru.

Dvoukolejný železniční most zprovoznili v roce 1901, kdy po něm podle Správy železnic jezdily nižší desítky vlaků denně. V současné době je to podle společnosti tři sta a počet bude stoupat. V roce 2004 byl prohlášen za kulturní památku, tento titul se Správa železnic snažila dvakrát zrušit.

O osudu mostu má ministr dopravy Martin Kupka podle svých slov rozhodnout do konce roku.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Eva Hradilová

Štítky Správa železnic, most, Nebourat, oprava, výměna, průzkum

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Opravit most na Výtoni chce jen dvacet procent veřejnosti, tvrdí Správa železnic  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.