Správa železnic odmítla závěry tento týden prezentované studie spolku Nebourat, podle které není potřeba rozšiřovat most na pražské Výtoni o třetí kolej. Studie podle ředitele odboru přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara například opomíjí některé výhledově plánované linky nebo nevhodně umisťuje plánovanou zastávku na Výtoni. Správa železnic chce most nahradit novým, což vyvolalo vlnu kritiky.
Spolek Nebourat, jehož on-line petici dosud podepsalo asi 18 800 lidí, si nechal studii zpracovat týmem pod vedením dopravního experta Jiřího Pospíšila. Ve středu uvedl, že pro dosažení požadované kapacity v roce 2035 stačí na trati provést technologické úpravy spočívající například ve zvýšení počtu návěstidel a následně se má provoz na mostu díky výstavbě železničních tunelů pod metropolí snižovat.
Podle Paidara studie spolku chybně interpretuje vstupy do výpočtu kapacity vlaků a také účelově opomíjí některé výhledové linky. „Rovněž zavádí nepřípustné zjednodušení odpovídající provozu metra, kdy všechny vlaky jedou spořádaně za sebou, což v případě železniční dopravy není možné," uvedl Paidar.
Středa, 8. listopadu 2023, 19:00
Požadovanou kapacitu železničního mostu na Výtoni je možné zajistit i bez rozšíření ze dvou na tři koleje, které plánuje Správa železnic. Novinářům to dnes řekli zástupci spolku Nebourat, který bojuje proti plánovanému nahrazení mostu novým a...
Studie počítá také s úpravami plánované stanice Praha Vyšehrad tak, aby pojmula zvýšený provoz. Ani ty podle ředitele nejsou vhodné. „Navrhovaná stanice Praha Vyšehrad je umístěna zcela nevhodně s ohledem na dopravní obslužnost území a vazby na páteřní linky povrchové MHD," uvedl a dodal, že navrhovaná poloha není přijatelná pro organizátora pražské dopravy Ropid ani Prahu 2.
Paidar zpochybnil i to, že po stavbě takzvaného Nového spojení II, tedy nových vlakových tunelů pod Prahou, význam mostu na Výtoni klesne. Podle SŽ je podzemní vlakové spojení reálně možné očekávat až v horizontu zhruba 20 let a bude pouze doplňkem k tříkolejnému mostu. „Do dvou podzemních drah se přesune většina příměstských vlaků, zatímco most budou využívat převážně dálková a rychlá meziregionální doprava, společně se zbývajícími linkami regionálními/městskými," uvedl Paidar.
Úterý, 31. října 2023, 17:00
Odborníci z evropské poradenské agentury Jaspers po zhodnocení variant dalšího řešení nevyhovujícího stavu železničního mostu na pražské Výtoni dospěli k závěru, že nahrazení stávající konstrukce novou bude levnější, rychlejší a trvalejší než její...
Správa železnic loni představila výsledky mezinárodní architektonické soutěže, ve které uspěl projekt počítající se zachováním pouze spodní části mostu s pilíři a nahrazením historické vrchní nýtované konstrukce novou. Proti tomu se zvedla vlna odporu mezi místními obyvateli, komunálními politiky či památkáři, kteří požadují zachování stávající podoby. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) dříve uvedl, že chce o dalším postupu rozhodnout do konce roku.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Správa železnic má most ve správě od roku 2008, v roce 2004 byl prohlášen kulturní památkou. Status se Správa železnic od roku 2010 pokusila dvakrát neúspěšně sejmout.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.