Počasí dnes18 °C, zítra22 °C
Pátek 3. května 2024  |  Svátek má Alexej
Bez reklam

Národní technické muzeum vypravilo první muzejní vlak

Vlaková souprava složená z různých historických vozů poprvé vyjela na trať z Masarykova nádraží. Jedinečný vlak dalo dohromady Národní technické muzeum, v sestavě bude jak dieselová, tak parní lokomotiva, a zastoupeny jsou vagony vyrobené v 60. až 80. letech dvacátého století.

„Mám velkou radost, že Národní technické muzeum má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu. Složena bude z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka a na konci roku k soupravě přibyde rekonstruovaná parní lokomotiva 464.102 Ušatá, tedy další provozní exponát z našich sbírek,“ uvedl v tiskové zprávě Karel Ksandr, generální ředitel NTM.

Z Prahy vlak v sobotu vyjel na první cestu do Brandýsa nad Labem a zařazen byl i salónní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909.

Do soupravy vybral kurátor typická i unikátní vozidla vyrobená v 60. až 80. letech dvacátého století. Muzeum tak chce zachovat exponáty v provozním stavu a přiblížit úroveň cestování v dané době veřejnosti.

„Základ soupravy tvoří osobní vůz se služebním oddílem řady BDa z roku 1974 a vozy řady Bai z let 1973-74, které budou podle potřeby doplňovány unikátním salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984,“ popsal mluvčí muzea Jan Duda.

Muzeum plánuje soupravu využívat k dalším jízdám pro veřejnost.

„S výjimkou lehátkového vozu BRcm se jedná o vozy typu Y, podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vniklé v 60. letech dvacátého století. Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Jen mezi lety 1964-1985 bylo z NDR do Československa dodáno 3200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu vagonka Studénka. Obě varianty jsou v muzejní soupravě Národního technického muzea zastoupeny, “ upřesnil Adam Horký, kurátor muzea.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Národní technické muzeum

Štítky Národní technické muzeum, vlak, souprava, historie

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Národní technické muzeum vypravilo první muzejní vlak  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.