Na náměstí Jiřího z Poděbrad probíhá rekonstrukce stanice metra, která má skončit koncem října. Vymění eskalátory a přibydou výtahy, s návratem přístřešků nad vstupy už se ale nepočítá. Dopravnímu podniku hlavního města tak narostou provozní náklady o milion korun ročně. Návrat přístřešků chtěla Praha 3 i Dopravní podnik, vedení hlavního města ale rozhodlo jinak.
Na celou věc upozornil místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení). „Rekonstrukci původních přístřešků, která představovala i investičně nejúspornější variantu, podle Dopravního podniku úsporu asi 17 milionů, podpořili počátkem minulého roku jednotně i radní Prahy 3,“ napsal na Facebooku Rut.
Jak Rut vysvětlil redakci Pražské Drbny, v lednu minulého roku ho kontaktoval tehdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) s žádostí o stanovisko. Scheinherr ho informoval jednak o zmíněné sedmnácti milionové investiční úspoře při rekonstrukci přístřešků, tak i o ročním navýšení nákladů o milion korun, pokud přístřešky na místě nebudou. Radnice se proto rozhodla podpořit zachování přístřešků.
„Zvýšené náklady představují například vytápění eskalátorů, do kterých bude pršet či v zimním období sněžit, a i v takovém období, při teplotách pod bodem mrazu, musíme zachovat jejich provozuschopnost,“ uvedla pro redakci Pražské Drbny mluvčí pražského Dopravního podniku Aneta Řehková.
K tomu to jsou podle Řehkové výdaje za častější revize a opravy, náklady za úklidy vody či sněhu ze schodů a vestibulu, kam v případě přívalových dešťů může zatéct, a s tím související další práce a sanace.
Obdobné náklady má Dopravní podnik ve všech vestibulech stanic metra bez přístřešků. Rok stará kalkulace ale podle Ruta počítá s cenami energie před ruskou agresí na Ukrajině, může být tedy vyšší.
„Při projednávání jsme předkládali ekonomický rozbor tří variant. Zachování s repasí, zachování s novými eskalátory, demolice a nové přístřešky. Dopravní podnik vždy preferoval a podporoval investičně i provozně nejekonomičtější variantu, tedy zachování přístřešků na Jiřího z Poděbrad. Bohužel jejich zachování se nepodařilo prosadit, takže realizace probíhá dle soutěžní dokumentace, tedy s demolicí,“ dodala Řehková.
Pátek, 6. ledna 2023, 07:00
Pod povrchem náměstí Jiřího z Poděbrad v těchto dnech probíhají ražby na stavbě výtahů, díky kterým bude stanice metra Jiřího z Poděbrad v budoucnu bezbariérová. Dělníci v podzemí pracují už od 1. září 2021 a razí přes 500 dnů. Dobrou zprávou je, že...
„Vedení hlavního města však nakonec dalo přednost estetice veřejného prostoru, která tady podle mého soudu ošklivě převálcovala zájmy pěších a cestujících veřejnou dopravou a přehlédla dopady na životní prostředí,“ reagoval Rut.
Magistrát na dotaz redakce reagoval s tím, že rekonstrukci provádí a má na starosti Dopravní podnik a vyjádřit se má tedy on.
Stanice je od poloviny ledna až do 30. října uzavřena a vlaky jí jen projíždějí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.