Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Městské části chtějí řidiče přísněji postihovat za bezohledné parkování

Centrální pražské městské části požadují přísnější postihy za parkování na chodnících a další podobné přestupky. Městští strážníci by podle nich měli více pokutovat, dávat botičky a nařizovat odtahy. Některé radnice zároveň plánují navrhnout magistrátu úpravy městského systému zón placeného stání, výrazné změny navrhuje zejména Praha 1. Pověděli to zástupci městských částí.

Radnice narážejí na dlouhodobý nedostatek strážníků a policistů v ulicích

Auta parkující na chodnících jsou v centru metropole častým nešvarem, například v Praze 1 jde podle mluvčího městské části Petra Bidla o bezohledné řidiče osobních automobilů, řidiče zásobování a dovozce jídel. „Za nejúčinnější formu bychom pokládali okamžité a nesmlouvavé odstraňování všech dopravních prostředků z chodníků," uvedl mluvčí.

Dodal, že by radnice uvítala, aby odtahy mohly nařídit samostatně i oprávněné firmy bez asistence strážníka či policisty. „Odtahy by měly fungovat hlavně u recidivy. Když si z nás někdo dělá legraci, tak ať si značně připlatí. Botičky hlavně u cizinců, protože pokuty za špatné parkování jsou mezistátně nevymahatelné," uvedl.

Mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová upozornila, že městské části nemají k řešení problému dostatek kompetencí, protože vymáhání pravidel má na starosti městská policie spadající pod magistrát a státní policisté. „Při požadavcích na zvýšenou kontrolní činnost městské policie a důraznější postihování přestupců však radnice naráží na dlouhodobý nedostatek strážníků a policistů v ulicích," uvedla.

VIDEO: Řidiči v Praze zneužívají parkování pro invalidy. Průkazy mají falešné nebo i po zemřelých

Strážníci městské policie během února přistihli sedm řidičů, kteří na stáních vyhrazených pro invalidy v centru Prahy parkovali neoprávněně. Někteří se vymlouvali, že invalidy přivezli, další měli karty po zemřelých nebo falešné. Minulý rok takto...

Nejúčinnějším opatřením je instalace antiparkovacích sloupků

Místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení) podle svého vyjádření také apeluje na městské strážníky, aby se na přestupky proti parkování víc zaměřili. „Pomohla by větší četnost viditelných postihů - odtahů a botiček. Ještě více ale legislativní úprava, aby byly přísnější a rychlejší postihy," uvedl. Dodal, že blokovou pokutu na místě nyní nejde udělit bez souhlasu řidiče a množství přestupků zatěžuje úřady. „Nejúčinnějším opatřením je tak instalace antiparkovacích sloupků a stavební úpravy, které jsou však drahé a jejich realizace bývá na dlouho, navíc není v rukou městské části," míní.

Podobně se vyjádřil i místostarosta Prahy 5 Milan Kryl (Piráti), podle kterého je ve většině městských částí zejména vnitřního města shoda na potřebě přísnějších opatření v podobě pokut či odtahů. Mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš uvedl, že sedmá městská část se pokouší parkování vozidel na chodnících a přechodech zamezit opatřeními, jako je instalace antiparkovacích sloupků a dalších opatření. Praha 6 podle radního Ondřeje Matěje Hrubeše v lednu a únoru s městskou policií domluvila specializované dopravně-bezpečnostní akce, které budou pokračovat i v dalších měsících.

Za blokování tramvají zaparkovaným autem má hrozit pokuta až deset tisíc

Řidičům, kteří poruší zákaz zastavení nebo stání a způsobí překážku v provozu, kvůli které například nebude moci projet tramvaj, za to bude nově hrozit ve správním řízení pokuta deset tisíc korun. Nynější zákon počítá s pokutou za uvedený přestupek...

Lidé přes Lítačku nově zaplatí parkování a vyhledají optimální trasu

Řidiči, kteří parkují v ulicích Prahy, budou moci své parkování nově zaplatit přes aplikaci městské hromadné dopravy Lítačka. Uživatelé Lítačky si budou moci v systému navíc nově vyhledat trasu, která kombinuje způsoby dopravy. „Jednoduše a chytře...

„Praha by měla být v budoucnu jedna zóna, či spíše dvě,“ říká Portlík

Některé radnice požadují také úpravy celoměstského systému parkovacích zón. Významné změny navrhne Praha 1, která chce podle Bidla například zachovat parkování v zónách pouze pro rezidenty nebo omezit délku vozidla. Rut pak uvedl, že je třeba zvýšit cenu za parkování a případně omezit parkování pro návštěvníky. „Ve vzduchu visí návrh fungování virtuálních parkovacích hodin omezit a některé úseky nechat pouze rezidenční. Osobně bych nechal možnost zaparkovat návštěvníkům plošně a místa, kde je přetlak, bych korigoval zvýšenou cenou," sdělil.

V Praze 5 podle Kryla rezidenti požadují změnu fialové zóny na modrou a prodloužení platnosti zón i na víkend. „Jde zejména o centrální oblasti města, kde ulice jsou o víkendech zaplňovány auty turistů a krátkodobých návštěvníků centra," uvedl a dodal, že radnice návrh změn připraví na základě vyhodnocení stávajících zón a připomínek občanů.

Kompletní změnu systému chce starosta Prahy 9 Tomáš Portlík. „Praha by měla být v budoucnu jedna zóna, či spíše dvě, které by reflektovaly odlišné podmínky v okrajových částech Prahy a v těch centrálních," uvedl. Do doby takové změny by podle něj město mělo zavést 100 hodin ročně zdarma pro parkování návštěv rezidentů, zrušit parkování zdarma pro všechna nízkoemisní a bezemisní vozidla a zachovat ho jen pro ty, jejichž majitelé žijí v Praze.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Martin Šeda

Štítky doprava, automobilová, Praha, parkování

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Městské části chtějí řidiče přísněji postihovat za bezohledné parkování  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.