Centrální pražské městské části požadují přísnější postihy za parkování na chodnících a další podobné přestupky. Městští strážníci by podle nich měli více pokutovat, dávat botičky a nařizovat odtahy. Některé radnice zároveň plánují navrhnout magistrátu úpravy městského systému zón placeného stání, výrazné změny navrhuje zejména Praha 1. Pověděli to zástupci městských částí.
Auta parkující na chodnících jsou v centru metropole častým nešvarem, například v Praze 1 jde podle mluvčího městské části Petra Bidla o bezohledné řidiče osobních automobilů, řidiče zásobování a dovozce jídel. „Za nejúčinnější formu bychom pokládali okamžité a nesmlouvavé odstraňování všech dopravních prostředků z chodníků," uvedl mluvčí.
Dodal, že by radnice uvítala, aby odtahy mohly nařídit samostatně i oprávněné firmy bez asistence strážníka či policisty. „Odtahy by měly fungovat hlavně u recidivy. Když si z nás někdo dělá legraci, tak ať si značně připlatí. Botičky hlavně u cizinců, protože pokuty za špatné parkování jsou mezistátně nevymahatelné," uvedl.
Mluvčí Prahy 2 Andrea Zoulová upozornila, že městské části nemají k řešení problému dostatek kompetencí, protože vymáhání pravidel má na starosti městská policie spadající pod magistrát a státní policisté. „Při požadavcích na zvýšenou kontrolní činnost městské policie a důraznější postihování přestupců však radnice naráží na dlouhodobý nedostatek strážníků a policistů v ulicích," uvedla.
Středa, 1. března 2023, 17:00
Strážníci městské policie během února přistihli sedm řidičů, kteří na stáních vyhrazených pro invalidy v centru Prahy parkovali neoprávněně. Někteří se vymlouvali, že invalidy přivezli, další měli karty po zemřelých nebo falešné. Minulý rok takto...
Místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Zelení) podle svého vyjádření také apeluje na městské strážníky, aby se na přestupky proti parkování víc zaměřili. „Pomohla by větší četnost viditelných postihů - odtahů a botiček. Ještě více ale legislativní úprava, aby byly přísnější a rychlejší postihy," uvedl. Dodal, že blokovou pokutu na místě nyní nejde udělit bez souhlasu řidiče a množství přestupků zatěžuje úřady. „Nejúčinnějším opatřením je tak instalace antiparkovacích sloupků a stavební úpravy, které jsou však drahé a jejich realizace bývá na dlouho, navíc není v rukou městské části," míní.
Podobně se vyjádřil i místostarosta Prahy 5 Milan Kryl (Piráti), podle kterého je ve většině městských částí zejména vnitřního města shoda na potřebě přísnějších opatření v podobě pokut či odtahů. Mluvčí Prahy 7 Martin Vokuš uvedl, že sedmá městská část se pokouší parkování vozidel na chodnících a přechodech zamezit opatřeními, jako je instalace antiparkovacích sloupků a dalších opatření. Praha 6 podle radního Ondřeje Matěje Hrubeše v lednu a únoru s městskou policií domluvila specializované dopravně-bezpečnostní akce, které budou pokračovat i v dalších měsících.
Čtvrtek, 23. února 2023, 17:00
Řidičům, kteří poruší zákaz zastavení nebo stání a způsobí překážku v provozu, kvůli které například nebude moci projet tramvaj, za to bude nově hrozit ve správním řízení pokuta deset tisíc korun. Nynější zákon počítá s pokutou za uvedený přestupek...
Středa, 15. února 2023, 10:47
Řidiči, kteří parkují v ulicích Prahy, budou moci své parkování nově zaplatit přes aplikaci městské hromadné dopravy Lítačka. Uživatelé Lítačky si budou moci v systému navíc nově vyhledat trasu, která kombinuje způsoby dopravy. „Jednoduše a chytře...
Některé radnice požadují také úpravy celoměstského systému parkovacích zón. Významné změny navrhne Praha 1, která chce podle Bidla například zachovat parkování v zónách pouze pro rezidenty nebo omezit délku vozidla. Rut pak uvedl, že je třeba zvýšit cenu za parkování a případně omezit parkování pro návštěvníky. „Ve vzduchu visí návrh fungování virtuálních parkovacích hodin omezit a některé úseky nechat pouze rezidenční. Osobně bych nechal možnost zaparkovat návštěvníkům plošně a místa, kde je přetlak, bych korigoval zvýšenou cenou," sdělil.
V Praze 5 podle Kryla rezidenti požadují změnu fialové zóny na modrou a prodloužení platnosti zón i na víkend. „Jde zejména o centrální oblasti města, kde ulice jsou o víkendech zaplňovány auty turistů a krátkodobých návštěvníků centra," uvedl a dodal, že radnice návrh změn připraví na základě vyhodnocení stávajících zón a připomínek občanů.
Kompletní změnu systému chce starosta Prahy 9 Tomáš Portlík. „Praha by měla být v budoucnu jedna zóna, či spíše dvě, které by reflektovaly odlišné podmínky v okrajových částech Prahy a v těch centrálních," uvedl. Do doby takové změny by podle něj město mělo zavést 100 hodin ročně zdarma pro parkování návštěv rezidentů, zrušit parkování zdarma pro všechna nízkoemisní a bezemisní vozidla a zachovat ho jen pro ty, jejichž majitelé žijí v Praze.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.