Na Václavské náměstí se znovu vrátí tramvajová doprava, která spojovala Můstek a Národní muzeum od roku 1884 do roku 1980. O obnovení této trasy se uvažuje od devadesátých let, přestože stejnou trasu kopíruje podzemní linka metra. Tramvajová trať na Václavském náměstí získala pravomocné stavební povolení a stavět se může začít už na jaře roku 2023.
O tom, že nová tramvajová trať na Václavském náměstí získala pravomocné stavební povolení informoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy. „Nejde jen o stavbu nové tramvajové trati, ale hlavně o rekonstrukci jednoho z nejvýznamnějších náměstí v České republice, kde se psala demokratická historie naší země. Bude z něj konečně důstojné místo. Vznikne zde široká pěší promenáda a hlavně nové stromořadí, které bude zavlažováno z retenční nádrže dešťové vody,“ uvedl na svém facebookovém profilu náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), který dodal, že podle něj jde o jeden z těch nejvýznamnějších projektů v Praze.
Projekt vznikl podle vítězného návrhu z architektonické soutěže od studia Jakub Cigler Architekti. „Nyní máme pravomocné stavební povolení, proti kterému se již nelze odvolat. Zároveň běží soutěž na zhotovitele a na jaře příštího roku se může začít stavět, pokud potenciální nové vedení nebude chtít tento projekt dát k ledu, jako byl před námi,“ dodal Scheinherr.
Scheinherr poukázal na to, že vybudováním tramvajové trati přes Václavské náměstí opět vznikne dlouhodobě chybějící systémové propojení tramvajových tratí v centru Prahy a trať odlehčí přetíženým křižovatkám na Karlově náměstí a ve Spálené ulici.
Samotné tramvajové linky by měly zlepšit dostupnost Žižkova a Vinohrad. „Hlavní město plánuje na Vinohradskou ulici přes Václavák, na Národní třídu a Anděl pustit novou kapacitní linku tramvaje 21, která pojede ve špičkách v intervalu osm minut. Lidé z horního Žižkova a Vinohrad si tak při cestě na Václavák, Národku a podobně budou moci vybrat, jestli půjdou na devítku nebo dvacetjedničku. Z Flory na Vodičkově budete asi o deset minut rychleji,“ popsal na sociálních sítích místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (Strana zelených), který má v gesci dopravu.
Kritici obnovy tramvají na Václavském náměstí často připomínají, že tramvaje budou kopírovat trasu, kterou jezdí metro. „Pokud jde o to, že stejnou trasu obsluhuje metro, tak to je sice často používaný argument, ale je to spíše chybný dojem. Metro sice pod Václavským náměstím jezdí, ale tramvaj centrum obsluhuje daleko lépe. Bavíme se o pohybu po centru. Jeden příklad. Z Vodičkovy se k Rozhlasu budete dostávat s bolavou nohou poměrně těžko. Dostat se do metra také chvilku trvá,“ vysvětlili zástupci IPR na svém facebookovém profilu.
Hlavním důvodem obnovení trati na Václavském náměstí je podle Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy fakt, že tramvajová trať bude mít primárně velmi pozitivní vliv na posílení sítě, která je nyní náchylná k nehodám.
Stavba, která může začít na jaře roku 2023, ovlivní průjezdnost centra například při přechodu tramvaje přes ramena magistrály. Za provozu se však nedávno opravovala signalizace křižovatky ulic Vinohradská a Legerova.
„Opravy a rekonstrukce jsou zcela běžnou součástí provozu a dříve nebo později stejně musí dojít k opravám povrchů. V tomto případě se to jen doplní i o výstavbu koleje. Tramvaj bude jinak jezdit ve stejné sekvenci, jako nyní svítí červená autům,“ píše se na facebooku IPR.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Aha, vy jste to myslel jako ironii. Už jsem si říkal, že přece nikdo nemůže být tak hloupý, omezený a sobecký, ale že to myslíte jako ironii mi došlo až teď. Omlouvám se.
Tak preferovat mhd, kde v autobuse, co smrdí a překáží a jede pár jedinců dlouhou trasu, mohou jen podobní sobečtí šašci, jako s Vaším uvažováním. A tvrdit, že kvůli metru do něj přeci nebude člověk Vašeho sobeckého typu fárat, tak to je vyloženě idiotské, mně to nikdy nevadilo, je dobře, že mhd na Václaváku zmizela pod zem a pokud je někdo líný lempl jako vy slézat do metra, tak nepatří do Prahy. Tramvaje i s podobnými zabedněnci jak Vy měly dávno vypadnout z Prahy, i kvůli tomu, že snadno zkolabují což se v metru neděje. Ani kvůli autům nic nekolabuje, ale kvůli šaškům jako jste vy, prostě to objedou jinudy, tak choďte pěšky a neotravujte v Praze. Navíc, elektřina na ty zbytečné tramvaje také není zdarma a je sobecké, když to kvůli podobným šaškům musí ostatní dotovat, což o autech neplatí.
Pane Kochaník, jsem rád, že lidí s vaším prehistorickým přemýšlením, kde je modlou automobil a právo každého mít automobil a smrdět s ním v centru města, pomalu ubývá. Tramvaj na Václaváku je jednoznačně potřeba - nejen kvůli tomu, že člověk při cestě ze Světozoru k Muzeu nebude přeci fárat do metra a zpět nahoru 10 minut, když tam může být za minutu tramvají, ale hlavně kvůli tomu, jak zranitelná je současná síť tramvají. Když se stane nehoda na Lazarské (někdy před Vánocemi) nebo Olšanském náměstí (včera), tak tramvajová doprava kolabuje. Není žádná možnost poslat tramvaje odklonem. Naštěstí už i konzervativní strany jako ODS (až na pár politických dinosaurů v nich) si začínají uvědomovat, že z centra města nemá mizet MHD, ale naopak má zmizet individuální doprava, kde si v jednom autě veze zadek jeden člověk. Nikomu ty auta chybět nebudou. Vadit to bude jen sebestředným líným sobcům, kteří nejsou ochotní ani o krůček ustoupit ze svého zaprděného pohodlíčka.
Vyhnat tyhle zelené zmetky z Prahy. Jen škodí. Je dobře že zbytečné tramvaje, které na povrchu zabírají velké místo a nebezpečně ohrožují ostatní dopravu (je to fakticky dráha na silnici) byly dobře nahraženy metrem. Bohužel se kvůli pirátům tam dostal tento zelený ksindl, který chce i nadále škodit. Bude dobře, když tato svoloč již bude pryč a snad nové vedení Prahy tuhle hloupost prověří a zamítne. Nikomu ty tramvaje chybět nebudou. Co se týče stromořadí, může tam být i bez tramvají a zbyde na ně více místa. Navíc je ta mhd stále dražší, čímž ztrácí opodstatnění.