V reakci na omezování venkovní reklamy v Praze ze strany vedení hlavního města vzniklo sdružení českých firem venkovní reklamy, jehož předsedou se stal Josef Soušek, který působí ve společnosti Super poster. Jaký je cíl nového sdružení? Kde jsou největší úskalí chystaného omezení a k čemu mohou vést omezení reklamy? Odpovědi na tyto otázky se dočtete v rozhovoru.
Pokud se nepletu, jedna podobná oborová asociace již na trhu existuje. Proč jste tedy zakládali novou a nepřidali se k té již existující?
Co jsme měli možnost vypozorovat, tak moc nefunguje a postrádá flexibilitu. Navíc, podle nás je účelově založená a vlastně jen na oko, protože všechny firmy patří pod jednoho vlastníka. A to vlastníka dominantního na pražském trhu, který naopak z této novely může i těžit. Naopak v našem sdružení jsou nezávislé firmy pouze s českými vlastníky.
Co si tedy sdružení, které vzniklo nedávno a jehož jste se stal předsedou, klade za cíl?
Vznik našeho sdružení je reakcí na nedávné kroky Magistrátu v oblasti regulace venkovní reklamy. Zvláště nás trápí novela vyhlášky č. 26/2005 Sb. hl. m. Prahy, která je pro naše členy téměř likvidační. Hlavní město se s její pomocí údajně snaží snižovat vizuální smog. Se snižováním vizuálního smogu samozřejmě souhlasíme, venkovní reklamě v Praze je určitě potřeba dát nějaký řád, ale není možné to dělat nekoncepčně a de facto i diskriminačně pouze vůči jednomu segmentu.
Můžete to více rozvést? Každá regulace a omezení přirozeně vyvolává odpor těch regulovaných, kteří se pak cítí poškozeni.
Ano, to je přirozené. Ale máme nějaká zákonem daná pravidla pro omezování tržního prostředí a zasahování do hospodářské soutěže, kterých se musí politici a úředníci držet. V našem případě se ale Magistrát svými kroky dopouští monopolizace trhu s reklamou a jde na ruku jen velkým hráčům. Novela totiž plošně zakazuje pouze jeden typ nosiče reklamy, a to reklamní plachty, kterých je ale na území Prahy jen několik desítek. Tisíce billboardů, bigboardů, doublebigboardů, city light vitrín, výstrčí na sloupech veřejného osvětlení a reklam na MHD město nadále ponechává a někde dokonce na tyto reklamní nosiče uzavírá nové smlouvy. To přece není koncepční a promyšlená regulace.
Jak Magistrát odůvodňuje navrhované změny?
To je kapitola sama pro sebe. Úředníci operují se změnou myšlení a jakousi veřejnou poptávkou po regulaci reklamních plachet. Nicméně, nikdo nám nebyl schopen jasně vysvětlit, proč dochází k regulaci zrovna tohoto typu reklamního nosiče neexistuje dopadová studie ani řádně zpracovaná důvodová zpráva. Vysvětleno a podloženo nebylo ani výrazné rozšíření zón regulace. Magistrát dokonce nebral ohled ani na výtky Ministerstva průmyslu a obchodu – to označilo regulaci za neodůvodnitelnou.
Novelu vyhlášky schválili radní již v prosinci 2020. Není trochu pozdě na zakládání asociace a boj s ní?
Určitě ne. Náš cíl je dlouhodobý. Chceme působit jako plnohodnotný partner pro jednání o celkové budoucí koncepci reklamního trhu v hlavním městě, a jsme připraveni v těchto jednáních zastupovat zájmy svých členů. Plánujeme také hájit své členy i v dalších možných sporech se správními orgány. Naše asociace je i reakcí na naprostou absenci komunikace s podnikateli ze strany Magistrátu během přípravy novely. Skoro to až vypadalo, že s námi vedení hlavního města cíleně odmítá komunikovat, abychom přípravu materiálu neměli možnost komentovat, nemohli předkládat doplňující návrhy a případně ani kritizovat.
To už ale zabíháme spíše do oblasti spekulací.
Já se omlouvám, ale celé to na nás prostě působí jako politické PR. Vytvoří se téma, to se, odpusťte mi ten výraz, vyhrotí a následně přijdou politici a problém vyřeší. Najde se snadný cíl, v tomto případě malé české firmy, protože velkých hráčů se všichni bojí a ten cíl je eliminován. Politici si oslavně dají na Facebookové stránky, jak úspěšně bojují proti zlým podnikatelům v reklamní branži a všichni jsou spokojení. Na další následné dopady regulace se už nehledí. Ani vlastně nemůže, protože nikdo řádnou dopadovou studii nezpracoval. O peníze tak například přijdou některé školy, které reklamní plachty využívaly a z vybraných peněz platily modernizaci svého vybavení, stejně tak se novela dotkne SVJ, jež zase finance používaly k postupné opravě fasád domů nebo umořování dluhů po dlužnících.
Kde tedy vidíte největší úskalí připravované regulace?
Novela je v rámci boje proti vizuálnímu smogu bezzubá, nekoncepční a bohužel zvýhodňuje primárně větší subjekty podnikající v reklamním byznysu. Zvláště ty podnikající na pozemcích a majetku města. Město tak svým nařízením kromě umožnění větší monopolizace trhu zvýhodňuje také samo sebe. Ještě je potřeba zmínit, že segment reklamních plachet je dlouhodobě na ústupu a postupně se reguluje sám. Takže zůstává otázkou, zda je takovéto drakonické opatření opravdu nutné. Naproti tomu billboardy a další obdobné reklamní nosiče zůstávají po Praze rozesety jako houby po dešti.
Podle radní Hany Třeštíkové by se reklamní plachty neměly objevovat v památkově chráněných územích, protože hyzdí fasády historických domů. S tím se přeci nedá nesouhlasit?
Ano, to je naprosto v pořádku. Dnes již platí přísná pravidla pro památkovou rezervaci a reklamní plachty se tam umisťovat nesmí. Magistrát ale nově svým nařízením zavádí tři zóny s různým přístupem k venkovní reklamě. Ve všech zónách reklamní plachty zakazuje, narozdíl od ostatních reklamních ploch, které tam bez regulace ponechává. I v třetí nejmírnější zóně tzv. zóně ochranného pásma Pražské památkové rezervace. Tu navíc výrazně rozšiřuje i do míst, která s památkovou rezervací někdy ani přímo nesousedí a kde je moderní zástavba. Opět bez diskuze a analýzy, proč zrovna tam. A opět jen pro plachty, ostatní reklamní zařízení a konstrukce nechává. Takže pokud se např. projedete po Jižní spojce, Strakonické, či Plzeňské ulici, tak zde sice ubydou jednotky plachet, ale stovky dalších objemných konstrukcí postavených na veřejném prostranství tam zůstane.
Středa, 3. února 2021, 09:00
Pražský magistrát plánuje rozšířit nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na velkou část metropole. Rozšíření by mělo začít platit letos v říjnu. To se však nelíbí lidem, kteří...
Co se stane, když magistrát nevyslyší vaše argumenty a novela začne od října platit?
Reklama na štítech je pro většinu našich členů hlavním produktem. O významné příjmy tak přijdeme nejen my, ale tímto zákazem budou postihnuta i bytová družstva, soukromí vlastníci či některé školy a další instituce zřizované městskými částmi. Bohužel reálně se pro Pražany nic nezmění, protože pokud by novela vyhlášky skutečně vešla v platnost, tak zrušení těch několik desítek reklamních štítů zcela jistě nahradí nově pronajaté reklamní plochy. Tak se děje již dnes, kdy například městská část Praha 7 uzavírá nové smlouvy, aby zde mohly vyrůst nové reklamní bigboardy.
Plánujete proti novele postupovat i právní cestou?
Ano, již jsme začali podnikat kroky, které povedou k pozastavení vyhlášky. Nařízení je podle nás v rozporu s pravidly hospodářské soutěže. V první řadě jsme předali stížnost k Evropské komisi na možné závažné porušení práva upravující ochranu hospodářské soutěže a zákaz veřejné podpory. Z pohledu evropského práva hl. m. Praha velmi zásadně a bez ospravedlnitelných důvodů narušilo hospodářskou soutěž, když z pražského reklamního trhu vyloučilo jen úzkou skupinu firem. Navíc tím zvýhodnilo zbylou skupinu dominantních firem. Samozřejmě se plánujeme obrátit i na další české státní instituce.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.