Pražský magistrát plánuje rozšířit nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na velkou část metropole. Rozšíření by mělo začít platit letos v říjnu. To se však nelíbí lidem, kteří podnikají v reklamním segmentu. Podle nich jde o nekoncepční zásah vedení Prahy do podnikání bez jasného odůvodnění.
Omezení reklam aktuálně platí v Pražské památkové rezervaci a částečně v Praze 2. Jde o Staré Město, Josefov, Malou Stranu, Nové Město, Vyšehrad a Hradčany. Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibydou dvě pásma. Jedno pásmo je vymezeno památkovými zónami, které přímo přiléhají k rezervaci. Patří do něj většina Vinohrad, velké části Holešovic, Bubenče, Karlína, Žižkova, Střešovic a Smíchova a zasahuje také do Nuslí a Vršovic. Navazující třetí pásmo je největší a zahrnuje celý zbytek Prahy 2 a 3, celou Prahu 7, většinu Prahy 4, 6, 8 a 10 a velkou část Prahy 5.
V prvním novém pásmu bude ze zákazu vyňata zvuková či obrazová reklama, reklama na dopravních prostředcích, reklamní periodický tisk a reklamní převleky. V pásmu nejdále od centra budou zakázány pouze dodatečné konstrukce na dopravních prostředcích a reklamní plachty.
Právě poslední zmiňovaný bod se nelíbí podnikatelům v segmentu reklamních plachet. „Postup města je v tomto případě naprosto nekoncepční a nebál bych se říci až diskriminační. Město náš segment de facto likviduje a jiné formy reklamy, na kterých samo slušně vydělává, jako třeba billboardy a bigboardy ponechává,“ vysvětluje Roman Novák, jednatel firmy Superposter, která patří mezi menší a ryze české společnosti na mediálním trhu a v Praze provozuje několik desítek reklamních plachet. „Reklama na štítech je naším hlavním produktem. Samozřejmě by nás tento zákaz výrazně poškodil,“ říká.
Novákovi se rovněž nelíbí, že město sice mluví o omezení reklamy, ale na některých místech dokonce prodlužuje smlouvy s provozovateli billboardů a bigboardů a povoluje tak nové. „Třeba na Praze 7. Tím Praha cíleně narušuje hospodářskou soutěž, porušuje pravidla poskytování veřejné podpory a likviduje malé české firmy na úkor monopolizace pražského trhu. To vše ve jménu boje proti vizuálnímu smogu. Ale upřímně, co je vizuálně horší, jedna reklamní plachta s pěkně graficky zpracovanou reklamou na neopraveném štítu budovy nebo změť blikajících billboardů s videi na magistrále,“ pokládá Novák řečnickou otázku.
Rozšíření zmíněného zákazu je podle pražského magistrátu součástí koncepce pro regulaci vizuálního smogu, které se podle vedení Prahy zdaleka netýká jen reklamních plachet. „Stanovujeme koncepční řešení pro všechny typy reklamních nosičů, které se v Praze vyskytují. Hlavní město tak kupříkladu již vypovědělo veškeré smlouvy na reklamní nosiče do velikosti osm metrů čtvrtečních,“ vysvětluje magistrátní koordinátorka pro vizuální smog Kristýna Drápalová. Pro billboardy podle Drápalové platí poměrně přísné regulace. „Jen dosud nikdo systematicky nedohlížel na jejich dodržování,“ posteskla si Drápalová, ale doplnila, že to magistrát v současné době mění. „Vzniká databáze billboardů, vyhotovili jsme právní analýzy možností jejich co nejrychlejšího odstraňování, přičemž pilotně podle nich začneme jednat v nejbližších týdnech,“ slibuje.
Praha podle jednatele Superposter Nováka chystá zákaz reklamních plachet jen na základě dojmů a pocitů odpovědných úředníků a politiků, nikoliv na základě jakýchkoli dat. „Chybí například detailní důvodová analýza, proč zrovna segment reklamních plachet má být takto výrazně zregulován. Při tvorbě vyhlášky nás nikdo jako zástupce byznysu s největším podílem na trhu neoslovil a vyhláška nám byla předložena jako hotová věc. Očividně se s námi nikdo nechtěl bavit, protože je snazší něco rovnou zakázat, než hledat společné řešení, jak opravdu proti vizuálnímu smogu v Praze bojovat. Trochu nám to zavání PR na voliče,“ vysvětluje Novák.
To však Drápalová odmítá. „Já osobně jsem se účastnila jednoho z jednání s podnikateli, z jejich podnětu jsme se rozhodli posunout původně plánovaný počátek účinnosti o tři měsíce tak, aby si mohli snáze vypořádat své smluvní závazky,“ říká a dodává, že lhůta deseti měsíců pro adaptaci na nový právní stav je zcela adekvátní.
Rozšíření nařízení, které zakáže plakáty, plachty a další reklamní nosiče ve velké části Prahy, by mělo začít platit letos v říjnu. Podle Nováka chystaný zákaz způsobí to, že společenství vlastníků jednotek, družstva a soukromí vlastníci, na jejichž domech reklama visí, přijdou o značné finanční příjmy. Stejný problém čeká například některé školy a další instituce zřizované městskými částmi. „Většinu našich ploch provozujeme dlouhá léta, takže jejich vlastníci z nich platí opravy a údržbu domu. Pro školy jsou tyto příjmy výrazným finančním prostředkem pro nákup vybavení či vzdělávání učitelů, na které by normálně nedosáhly,“ uzavírá Roman Novák.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.