Včerejším dnem v zemi začaly padat zábrany ve prospěch života, jak jej známe. Změnu zaznamenala hlavně tuzemská kulturní scéna. Znovuotevření kin, divadel i galerií však doprovází skepse. Přežije kultura striktní opatření?
Od března nebylo možné navštívit kino, divadlo, ale ani knihovnu nebo galerii. Mnoho nákladných akcí bylo zrušeno nebo přesunuto na podzim. Svět byl odkázán na koncerty, čtení a další produkci přes internet a také se mnozí z obvyklých míst pobytu přesunuli do přírody. O budoucnosti letních festivalů pro rok tento i příští můžeme polemizovat. Přesto přišla první naděje návratu do normálu, a to povolení uzdy nejen ve formě otevření některých obchodů a umožnění provozu služeb, ale hlavně rychlý návrat kultury z virtuálního prostoru zpět do reality.
Malým paradoxem se může zdát film, kterým nový start zahájilo pražské kino Bio OKO, jelikož se v podstatě zabýval internetovým prostředím, na které jsme byli poslední týdny odkázáni. Celý večer kino promítalo divákům dokument V síti, jehož velkou osvětovou šňůru koronavirus překazil. Režisér Vít Klusák, který diváky během jedné z projekcí přivítal a diskutoval s nimi o díle, poděkoval účastníkům projekce za hrdinné promořování.
V Praze během posledních týdnů vzniklo několik autokin ve snaze vyhnout se přísným restrikcím a hygienickým opatřením, která je nutné dodržovat. Největší komplikací jsou patrně povinné rozestupy. V hledišti může být obsazena pouze každá druhá řada a sedět spolu mohou maximálně dvojice nebo jednotlivci oddělení od ostatních osob nejblíže na jeden a půl metru. Což je mimochodem mnohem víc osobního prostoru, než kolik jej můžete v praxi mít například v MHD nebo prodejně potravin. Nasazená rouška po celou dobu představení je samozřejmostí.
V Oku byly zakázané zóny označeny páskami. Jednalo se jak o uzavřené řady, tak o prázdná místa mezi sedadly, díky nimž se povedlo zajistit potřebné rozestupy. V předsálí měli diváci možnost využít dezinfekci a papírové ručníky. Sály jsou mezi představeními dezinfikovány a vedle reklam jsou na plátně promítány bezpečnostní pokyny, které mají návštěvníci dodržovat. Mimo jiné je zakázáno konzumovat jakékoli nápoje a potraviny, včetně těch, které si přinesete s sebou. Napít se tedy diváci mohou pouze mimo představení. Uvaděčky u vchodů počítají příchozí, aby se kapacita nepřekročila. Projekci uvedla Hana Třeštíková, zastupitelka Prahy 7 a také filmová režisérka. Účastí byla potěšená a svěřila se divákům se svou skepsí: “Nevěřila jsem, že se kapacita kina za těchto okolností může naplnit.”
Úterý, 31. března 2020, 17:56
Současná situace, kdy se kvůli karanténě prakticky nemohou konat kulturní akce, nenahrává divadlům. Herci mají domácí přípravu, tanečníci individuální tréninky a peníze z neuskutečněných představení chybí. Přečtěte si, jaká je situace v souborech...
Projekce zařadila i další pražská kina. Na film můžete vyrazit například do kina Světozor, Aero nebo do Lucerna. Většina z nich nabízí novinky, jako je právě V síti, Portrét dívky v plamenech nebo oskarový Parazit.
Daleko větší problém nastává však s divadly. Divadlům brzy začínají divadelní prázdniny a provoz v omezeném počtu by se divadlům bohužel nevyplatil. Podle zprávy ČTK se některá divadla v rámci úsporných opatření druží, například divadlo Ungelt hostuje dočasně ve Švandově divadle. Většina představení je tak přesunuta na podzim, některá divadla také hrají stále on-line. Aktivními návštěvníky byla však potěšena některá muzea, například Národní muzeum na Václavském náměstí nebo Muzeum Kampa. Nejčastěji přicházely dvojice rodičů s dětmi.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.