Rada hlavního města Prahy v minulém týdnu schválila nová pravidla pro plakátovací plochy na nemovitostech ve vlastnictví hlavního města. Ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) bude nyní probíhat výběr vhodných míst pro umístění reklamních sloupů, ty by nově měly mít sjednocenou vizuální stránku za účelem snížení reklamního smogu ve městě. Magistrát připraví soutěž na nové provozovatele.
Mezi pravidly, která mají za úkol redukovat vizuální, reklamní a světelný smog je například zákaz podsvětlení a nasvětlení, dále definování rozměrů plakátovacích sloupů, sjednocení jejich designu a také zavedení minimální vzdálenosti mezi jednotlivými sloupy. Kromě těchto regulací začne také platit zákaz umisťování reklamních sloupů na určitá místa, mezi kterými jsou například průchozí koridory a přechody pro chodce.
Podle náměstka primátora pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (STAN) přinesou nová pravidla především snížení reklamního smogu „S novými pravidly přestane Prahu obtěžovat nadměrný reklamní smog, je to o významný posun. Jedná se o spoustu dílčích omezení, které ale budou mít velký dopad na estetiku a pohodlí Pražanů a návštěvníků hlavního města. V jednom z nejkrásnějších měst na světě nebyla reklama doposud řádně regulována a jsme rádi, že se postupně situace mění. Zavádíme jednotná pravidla, která budou platit pro všechny a zároveň s Institutem plánování a rozvoje Prahy nyní hledáme jednotný design plakátovacích sloupů“.
Podle nových pravidel může mít reklamní sloup maximální průměr 1 metr a maximální výšku 2,52 metru, minimální vzdálenost mezi sloupy bude 150 metrů. Sloupy už nebudou moci být umístěny na mostech, v průchozích koridorech nebo překážet výhledu na významné kulturní památky. Regulace se dotknou také plakátovacích panelů, které nově budou moci být umístěny pouze na slepých stěnách, které jsou v přízemí a bez oken. Sloupy ani panely nebudou moci být podsvětlené nebo nasvětlené a sloužit budou pouze pro maloformátovou nízkonákladovou reklamu o maximálním formátu „A0”.
Podle přehledu z roku 2021 se na území Pražské památkové rezervace a pražských památkových zón vyskytovalo celkem 151 zařízení. V souvislosti s městkým mobiliářem, který má za úkol sjednotit vizál pražských ulic však počet reklamních ploch ve městě značně klesl.
Magistrát v souvislosti s novými pravidly připraví soutěž na nové provozovatele reklamních ploch. „Až budeme mít design plakátovacího sloupu, vytipovaná místa pro jejich umístění a podklady pro soutěž na jejich provozovatele v souladu s novými pravidly, předložím radě výpověď stávajících nájemních smluv na umístění reklamních sloupů. Všechny reklamní společnosti tak dostanou stejnou příležitost ucházet se o podnikání v tomto segmentu,“ shrnuje radní pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský (Piráti).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.