V architektonické soutěži o novou podobu prostoru kolem odbavovací haly pražského hlavního nádraží zvítězilo dánské studio Henning Larsen Architects. Místo nechvalně známého prostoru má podle jejich návrhu vzniknout obří dřevěná konstrukce. Ve finálové trojici byl ale i návrh českého studia re:architekti. Ti se v projektu naopak snažili zachovat hodnoty haly a jen stavbu doplnili.
Do mezinárodního soutěžního dialogu se přihlásilo 26 zájemců. Za úkol dostali rekonstrukci a rozšíření odbavovací haly ze sedmdesátých let minulého století i proměnu přilehlých Vrchlického sadů. K tomu měli navýšit kapacit haly na dvojnásobek, zapojit budoucí linky příměstských vlaků, metra D a plánované vysokorychlostní železnice.
Porotě se nejvíc líbil projekt dánského studia Henning Larsen Architects s dřevěnou střešní konstrukcí a otevřeným prostorem.
Pondělí, 27. listopadu 2023, 19:33
Soutěžní dialog na úpravu pražského hlavního nádraží má vítěze. Stalo se jím dánské studio Henning Larsen, které představilo návrh s názvem Šťastný Hlavák. Cílem návrhu je přirozeně propojit Vrchlického sady s odbavovací halou, novou tramvajovou...
„Z hlediska pěší dopravy odpadne mnoho bariér. Zlepší se prostupnost mezi odbavovací halou a Vrchlického sady, protože už tu nebude oddělující stěna. Zároveň vznikne také pěší tepna k historické Fantově budově přes široké schodiště a plánovaný nový přechod na magistrále,“ popsal na platformě X náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Jak dodal v tiskové zprávě, jedná se zřejmě jednu z největších dřevěných konstrukcí v zemi.
Podle náměstka pro územní rozvoj Petra Hlaváčka (STAN), který byl i členem poroty, návrh kultivuje veřejný prostor a otevřená hala pomůže bezpečnosti.
Mezi třemi finalisty byl i projekt českého studia re:architekti. „Klíčovým tématem našeho návrhu bylo zachování hodnot stávající odbavovací haly. Dlouhodobě se zabýváme projekty konverze a revitalizace historických budov, kde je nutné jasně popsat kvality historické stavby a pak na ně citlivě navázat,“ uvedl v tiskové zprávě Ondřej Synek z ateliéru.
„Proto jsme se rozhodli ji bez velkých zásahů zachovat a zapojit do nového řešení celku nádraží, což hala ve své robustnosti a jednoduchosti snadno umožňuje,” dodal Synek.
K aktuální stavbě dodali nová křídla v místě parkovacích ramp, kterými by se do objektu vstoupilo. Novou vlakovou stanici příměstských linek umístili v zastávce Opera, mezi mezi hlavním nádražím a Václavským náměstí.
Na střechu pak navrhli nové veřejné prostranství s výhledem na park, kde by byly restaurace, kavárny a prostor využitelný pro novou pobočku knihovny. Počítají se zachováním magistrály i s jejím zklidněním.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Včera jsem z Hlavního nádraží odjížděl. "Dánska" volba by v této zimě dopadala jak? Nejspíš dost problematicky. Osobně mi až tak nevadí, ale její velikost bych zredukoval tak na polovinu, aby se zredukoval zásah do stávající haly. Hned zkraje je teď Potrefená husa, která dobře funguje. Její jedinou slabinou je WC mimo podnik. Ta WC by ovšem zmizela také, kam se prestehuji? A nejen WC. Ve jménu pergoly se zredukuje všechno užitečné. Aspoň tak se to teď jeví. Prostě - forma jakoby vitezila nad obsahem.
Celkový dojem mi nezapadá do historické Prahy. Vzhled haly vypadá jak palmový háj a evokuje to teplé krajiny. Myslím, že se to do Prahy nehodí, i když je to hezké, ale ne k nám. Více vhodná je česká varianta.
Zarážející jsou rozšiřující nástupiště, která s těma původníma nevkusně kontrastují.
Tady nejde o to,co se komu líbí víc,ale o to kdo to zaplatí!!!!!Pokus si to Pražáci zaplatí sami a jen a pouze ze svého a nebude jim na to skrz statní rozpočet příspívat celá repiblika,tak s tím nemám problém!!!!!
Milý pane, zatím Praha a EU dotuje český venkov. Navíc to nádraží využívají hlavně venkované cestující do Prahy. Nechápu tedy vaší logiku... zřejmě se nejedná o logiku ale pouze o blabol
EU dotuje český venkov? Co berete, to musí být slušnej matroš... :-) Jinak si pletete pojmy: tuto kdysi soběstačnou a suverénní republiku rozkradla Chátra 77, a udělala z ní zdevastovanou, zadluženou a zotročenou kolonii, která dotuje západní země nákupem nejrůznějších zbytečností (např. F-35), a otrockou prací vylepšuje západním firmám zisky.