Soutěžní dialog na úpravu pražského hlavního nádraží má vítěze. Stalo se jím dánské studio Henning Larsen, které představilo návrh s názvem Šťastný Hlavák. Cílem návrhu je přirozeně propojit Vrchlického sady s odbavovací halou, novou tramvajovou zastávkou přímo před nádražím a zároveň historickou Fantovu budovu. Nové pojetí celého území, které patří do centra Prahy, by mělo podle autorů vrátit život do Vrchlického sadů. Stavět by se mělo začít v roce 2028
V soutěžním dialogu na úpravy pražského hlavního vlakového nádraží zvítězilo s návrhem Šťastný Hlavák dánské studio Henning Larsen Architects. Jejich návrh řeší současné území jako propojený celek a reaguje na potřeby jednotlivých zadavatelů, kterými jsou hlavní město Praha, Správa železnic a pražský dopravní podnik.
„Hodnotící komisi zaujala harmonie mezi architekturou, urbanismem, krajinářstvím a dopravou, což má potenciál přinést cestujícím a obyvatelům Prahy mnohem transparentnější prostor, který pro ně bude příjemnější a pohodlnější. Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou,“ uvedl v tiskové zprávě předseda hodnotící komise Jaroslav Wertig.
Podle členů dánského studia byla spolupráce se zadavateli v rámci soutěžního dialogu od začátku až po proces navrhování skvělá. „Myslíme, že výsledek mluví sám za sebe. Jsme proto hrdí, že můžeme představit novou bránu do města, která bude srdečně vítat jeho obyvatele i návštěvníky. Krása zadání spočívala v jeho holistické povaze, která nás vyzývala k propojení jednotlivých oblastí do soudržného celku. Společně jsme se snažili co nejlépe propojit městský prostor a vytvořit jednotné a funkční místo. Díky této vizi jsme vytvořili návrh, který ctí hodnoty Fantovy budovy, odbavovací haly a propojuje je s parkem. Naší ambicí je, aby nové nádraží bylo nejen udržitelným a funkčním centrem mobility, ale aby se zároveň stalo součástí každodenního života lidí a místem, kde se budou setkávat a trávit čas. Jsme rádi, že můžeme přispět k rozvoji Prahy,“ popsal ve zprávě pro média ředitel pro globální trh z Henning Larsen Jacob Kurek.
Impulsem pro změnu byl neutěšený stav nádraží a přilehlého parku přezdívaného Sherwood, ale i téměř dvojnásobný nárůst počtu cestujících v dalších letech. „Řeší bezpečnost, okolí haly otevírá společenské kontrole tak, aby zmizela slepá místa, kde musí pravidelně zasahovat policie. Kultivuje veřejný prostor, garáže pod magistrálou a střechu, kde nyní parkují autopůjčovny, otevírá lidem. Vzniknou zde nové obchody a kavárny, které nahradí nevhodně umístěné komerční prostory v současné odbavovací hale,“ popsal na svém facebookovém profilu náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (za STAN).
Součástí návrhu je i nová zastávka tramvaje přímo před odbavovací halou a napojení směrem k Masarykovu nádraží a dalším městským destinacím. „Tramvajovou trať sem protáhneme z už postavené úvrati v Opletalově a bude pokračovat dál ve směru k Muzeu. Projekt Šťastný Hlavák tedy počítá i s tímto napojením na tramvajovou zastávku. Je to zkrátka velkolepé, bude to vzbuzovat diskuse, ale to je u moderní architektury světových kvalit žádané,“ uvedl náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
Stavět by se mělo začít v roce 2028.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Koukám, že nepohodlné komentáře se budou cenzurovat dalšími a dalšími "články" na stejné téma... :-D