úterý 26. května 2020 Filip

Praha omezuje reklamu na městském majetku

V rámci boje s tzv. vizuálním smogem plánuje Praha omezovat reklamu umisťovanou na svém majetku. Jak řekl radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09), například počet reklamních nosičů na lampách veřejného osvětlení se sníží o téměř 30 procent. Diskutuje se také o mobiliáři, například přístřešcích pro MHD, které Praha plánuje nakoupit. Magistrát také vytvořil pravidla označování provozoven v památkové rezervaci v domech vlastněných městem.

Pražská koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN) má boj s vizuálním smogem, tedy zamořením veřejného prostoru agresivní reklamou, v programovém prohlášení. "Úkolem kolegů v oblasti památkové péče a územního rozvoje je říct, jaké je snesitelné množství takovýchto nosičů na území hlavního města. Mým úkolem je zajistit adekvátní výnos," uvedl Chabr.

Dodal, že v ideálním případě by se podařilo snížit množství reklamy a zároveň zvýšit částku, kterou z ní město má. To je podle Chabra právě případ reklamy na veřejném osvětlení, kterou má na starosti městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP).

Ta nyní vyhlásily 15 menších tendrů na reklamní plochy. Zatím bylo uzavřeno sedm z nich a podle radního se počet reklamních ploch snížil z 1883 na 1378, tedy o zhruba 30 procent. Současně se ve většině případů plochy zmenšily a podle Chabra nové smlouvy zajistí městu o 85 procent vyšší výnos. THMP také loni začal lampy natírat nátěrem, které brání černým výlepům.

Praha chce zatočit s vizuálním smogem. Nová pravidla mají omezit nevkusnou reklamu

Pražský magistrát hodlá vyrazit do boje s vizuálním smogem, který trápí nejen historické centrum města. Nová pravidla budou závazná pro všechny objekty v majetku města v Pražské památkové rezervaci. Podle radní Hany Třeštíkové (Praha sobě) je...

Kromě toho se debatuje i o redukci reklamy na přístřešcích MHD, které nyní vlastní a provozuje firma JCDecaux. Město však její mobiliář plánuje příští rok nahradit vlastním. Novou podobu přístřešků Praha už má a nyní plánuje vypsat tendr na nákup 930 kusů. O tom, na kolika z nich bude umístěna reklama, se podle Chabra bude jednat.

V minulosti město vizuální smog omezilo v památkové rezervaci, kde jsou například reklamy na lampách zakázány. Koncem loňského roku také radní schválili pravidla označování provozoven v historickém centru, které jsou umístěny v domech patřících městu.

Proti vizuálnímu smogu v poslední době protestovala skupina Zhotoven, která se označuje za spolek umělců a architektů. Kritizovala novou zastávku pro MHD a obecně přístup vedení magistrátu. Za spolek nikdo konkrétní nevystupoval, na jeho facebookové stránce lidé opakovaně vznesli dotaz na napojení na JCDecaux. Firma i spolek to popřely. Jak upozornil primátor Zdeněk Hřib (Piráti), po nedávné chybě facebooku se ukázalo, že jedním ze dvou správců stránky je Michael Skřivan, který se živí správou internetových projektů a dříve pracoval například pro ODS. Ten potvrdil, že stránka vznikla na zadání zástupců JCDecaux, stejně jako další obdobná stránka Vizuální smog.

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, reklama, správa, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.