středa 27. května 2020 Valdemar

Praha chce zatočit s vizuálním smogem. Nová pravidla mají omezit nevkusnou reklamu

Pražský magistrát hodlá vyrazit do boje s vizuálním smogem, který trápí nejen historické centrum města. Nová pravidla budou závazná pro všechny objekty v majetku města v Pražské památkové rezervaci. Podle radní Hany Třeštíkové (Praha sobě) je legislativa v tomto ohledu děravá.

„Pokud třeba provozovna nemá umístěnou obrazovku s reklamou před výlohou, ale hned za sklem, už na ni legislativa nedosáhne, přitom vizuální dojem z ulice je úplně stejný, jako kdyby byla obrazovka před výlohou. Proto jsme připravili pravidla, která zahrneme do nájemních smluv provozovatelů s městem, a v městských prostorách půjdeme v citlivém označování příkladem,“ shrnula radní pro kulturu a památkovou péči Hana Třeštíková.

Podle nových pravidel by mělo firemní označení na výloze tvořit nejvýše 20 procent skleněné plochy, z firemních štítů a výstrčí by měly zmizet celoplošné fotografie, výrazné barevné grafické motivy a další ilustrace. Provozovny nově mají přestat využívat reflexních a jinak křiklavých prvků a také blikajících, rotujících a jinak pohyblivých nápisů.

„Nově vzniklá pravidla budeme prvotně implementovat i do nájemních smluv na městské nebytové objekty. Dále začínám vést dialog i se soukromými vlastníky a také pražskou hospodářskou komorou o možnosti aplikace pravidel i na objekty soukromých vlastníků. Cílem je mít ucelený a vkusný vzhled historického centra a sjednocení vizuálu všech provozoven. V současné chvíli jsou některá místa v Praze ostudou,“ dodal radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).

Brno jako vzor

Vizuální smog není jen o reklamě. Spadat do této problematiky mohou podle architekta Miroslava Vodáka také prvky technické infrastruktury nebo řešení fasád domů. „Pokud jde o reklamní zařízení, tak jde v podstatě o něčí záměr získat vaši pozornost, a to bez ohledu na to, jestli o to stojíte nebo ne. Zatímco v televizi nebo rádiu můžete přepnout, na ulici to tak jednoduše vyřešit nejde a dá se říci, že jste nuceni tento smog vstřebat. Mně osobně to vadí, ale chápu to jako součást společenského vývoje. Je to jedna z věcí, které stále dělí Evropu na východ a západ,“ řekl před nedávnem Vodák Drbně.

Vizuálním smogem se v Česku zabývá například Veronika Rút Nováková. Pro Brno vytvořila ve spolupráci s dalšími odborníky speciální Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven.

„Zajímavé je, že třeba obchodní centra mají striktní regulace a pokud tam jdete do nájmu, tak dostanete poměrně přísný manuál toho, co smíte a nesmíte. Je to výhodné pro obě strany a je to právě oboustranná dohoda. Podobný manuál by mohlo mít i město, alespoň pro historické centrum. Pokud by ho na začátku respektovala polovina subjektů, pak by to byl dobrý začátek. Tak postupuje například Brno,“ uzavírá Miroslav Vodák.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo0 čtenářů

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky ČR, správa, reklama, památky, trh, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.