Pražský magistrát hodlá vyrazit do boje s vizuálním smogem, který trápí nejen historické centrum města. Nová pravidla budou závazná pro všechny objekty v majetku města v Pražské památkové rezervaci. Podle radní Hany Třeštíkové (Praha sobě) je legislativa v tomto ohledu děravá.
„Pokud třeba provozovna nemá umístěnou obrazovku s reklamou před výlohou, ale hned za sklem, už na ni legislativa nedosáhne, přitom vizuální dojem z ulice je úplně stejný, jako kdyby byla obrazovka před výlohou. Proto jsme připravili pravidla, která zahrneme do nájemních smluv provozovatelů s městem, a v městských prostorách půjdeme v citlivém označování příkladem,“ shrnula radní pro kulturu a památkovou péči Hana Třeštíková.
Podle nových pravidel by mělo firemní označení na výloze tvořit nejvýše 20 procent skleněné plochy, z firemních štítů a výstrčí by měly zmizet celoplošné fotografie, výrazné barevné grafické motivy a další ilustrace. Provozovny nově mají přestat využívat reflexních a jinak křiklavých prvků a také blikajících, rotujících a jinak pohyblivých nápisů.
„Nově vzniklá pravidla budeme prvotně implementovat i do nájemních smluv na městské nebytové objekty. Dále začínám vést dialog i se soukromými vlastníky a také pražskou hospodářskou komorou o možnosti aplikace pravidel i na objekty soukromých vlastníků. Cílem je mít ucelený a vkusný vzhled historického centra a sjednocení vizuálu všech provozoven. V současné chvíli jsou některá místa v Praze ostudou,“ dodal radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).
Vizuální smog není jen o reklamě. Spadat do této problematiky mohou podle architekta Miroslava Vodáka také prvky technické infrastruktury nebo řešení fasád domů. „Pokud jde o reklamní zařízení, tak jde v podstatě o něčí záměr získat vaši pozornost, a to bez ohledu na to, jestli o to stojíte nebo ne. Zatímco v televizi nebo rádiu můžete přepnout, na ulici to tak jednoduše vyřešit nejde a dá se říci, že jste nuceni tento smog vstřebat. Mně osobně to vadí, ale chápu to jako součást společenského vývoje. Je to jedna z věcí, které stále dělí Evropu na východ a západ,“ řekl před nedávnem Vodák Drbně.
Vizuálním smogem se v Česku zabývá například Veronika Rút Nováková. Pro Brno vytvořila ve spolupráci s dalšími odborníky speciální Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven.
„Zajímavé je, že třeba obchodní centra mají striktní regulace a pokud tam jdete do nájmu, tak dostanete poměrně přísný manuál toho, co smíte a nesmíte. Je to výhodné pro obě strany a je to právě oboustranná dohoda. Podobný manuál by mohlo mít i město, alespoň pro historické centrum. Pokud by ho na začátku respektovala polovina subjektů, pak by to byl dobrý začátek. Tak postupuje například Brno,“ uzavírá Miroslav Vodák.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám