Magistrát hlavního města nechal vypracovat přehled velkých reklamních poutačů u větších silnic a zjišťoval, zda mají platné povolení. Pak přišla na řadu analýza toho, jestli neporušují nařízená pravidla jako dodržení vzdálenosti nebo umístění v izolační zeleni. Neprošlo 1270 z celkem 1531 billboardů.
„Asi nikdo není hrdý na to, jak město vypadá na odjezdu a příjezdu do Prahy. Podél většiny silnic se táhne les billboardů. Jsou navíc každý pes jiná ves, některé jsou moderní, osvětlené, další zrezlé, často už nepoužívané,“ popsal v tiskové zprávě náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Jeho tým pak přišel na to, že neexistují data o tom, kolik billboardů v Praze je a jestli mají povolení. Začali proto informace sbírat sami.
„V rozhodování mezi jednotlivými městskými částmi existují obrovské rozdíly. Zatímco třeba na Praze 6 jsme zjistili 11 billboardů, na rozlohou podstatně menší Praze 4 je billboardů 203. Každý úřad aplikuje pravidla odlišně. To se týká i poskytování dat. Některé městské části nám data daly bez problémů, jiné je opakovaně odmítly vydat, jinde jsme si je museli přepsat z papírových spisů v archivu,“ uvedla v tiskové zprávě zastupitelka Kristýna Drápalová, která se na tvorbě materiálu podílela.
Zjistili, že v podél komunikací I. třídy je v Praze 1531 staveb pro reklamu, celkem mají plochu asi 28 500 metrů čtverečních. 1106 jsou billboardy, 359 bigboardy. Nakonec provedli analýzu, zda poutače splňují pravidla.
Neměly by stát v památkových rezervacích, v parcích, přírodních územích a stromořadích, jejich rozestup musí být trojnásobek plochy panelu, minimálně ale sto metrů. To porušilo celkem 684 z nich. Když se do toho započítají i ty, které stojí v ploše izolační zeleně, což by podle nového rozhodnutí Nejvyššího správní soudu nemělo být povoleno, je výsledný počet asi 1270.
„Nedá se ale snadno říct, že každý billboard, který porušuje některé pravidlo, je nelegální, některé získaly povolení jako trvalá stavba někdy ve vzdálenější minulosti, kdy se reklama příliš neregulovala. Další billboardy byly povoleny způsobem, který by při hlubším právním zkoumání nejspíše neobstál, ale dnes se proti tomu již nedá odvolat a povolení platí,“ vysvětlila Drápalová.
Praha teď rozhodne, jak billboardy naložit. Nové smlouvy se podle Scheinherra už nepodepisují a stávající neprodlužují. „U billboardů, o nichž víme, že jsou nepovolené nebo že o nich v archivu není žádný záznam, dáváme na stavební úřad podnět, aby se věcí zabýval,“ sdělil Scheinherr. Bez platného stavebního povolení je 216 nosičů, o dalších 263 není v archivech žádný záznam. Víc než 200 pak zřejmě nemá povolení dle zákona o pozemních komunikacích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.