Pražští radní se nedohodli na dalším postupu v souvislosti se společným podnikem Nové Holešovice, který založil dopravní podnik s firmami Karlín Group a CPI Property Group k rozvoji stanice metra Nádraží Holešovice a jejího okolí. Část koalice Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), STAN a Piráti v čele s primátorovým náměstkem Zdeňkem Hřibem (Piráti) prosazuje vystoupit z podniku, zbylé strany s tím nesouhlasí a zástupci STAN dnes nehlasovali vůbec.
Společný podnik založil dopravní podnik po delších jednáních v roce 2021 s firmou Karlín Group, později se do něj zapojila i CPI Property Group, která rovněž v oblasti vlastní pozemky. Dozorčí rada dopravního podniku letos v lednu schválila prodej městských pozemků společnému podniku za nejméně 173 milionů korun. Proti tomuto rozhodnutí nyní Piráti předložili materiál o vystoupení.
Zástupci koalice se přou o další postup. První možností je odsouhlasit převod pozemků dopravního podniku do společného podniku a druhou souhlas s vystoupením dopravního podniku, takzvaný exit ze společnosti. O postup se mezi sebou přeli politici rovněž na tiskové konferenci po jednání městské rady.
„Piráti svým hlasováním dali jasný signál, že v žádném případě nechtějí připustit pokračování (kauzy) Dozimetru v dopravním podniku. Velkým překvapením ale pro mě je, že i přes veřejně známé informace o úplatcích se nenašlo na radě dost hlasů od koaličních partnerů k odsouhlasení tohoto kroku," uvedl Hřib. Chce požádat o schůzku primátora Bohuslava Svobodu (ODS). Hřib zároveň řekl, že podle něj by bylo nejlepší podnik opustit a vypsat otevřené výběrové řízení na nového partnera pro společný podnik.
Spolu odmítá, že vystoupení z podniku je bojem proti korupci. Odpovědnost za vyřešení situace by pak měl mít management DPP. Důvodem je to, že podnik byl schválen bez výběrového řízení za minulého vedení města a to nynější nemůže být zodpovědné za tyto kroky. „Stojíme před dvěma možnostmi, z nichž ani jedna není správná. Tou první je projekt dokončit, ale být konfrontován situací, kdy investor nevzešel z výběrového řízení, nebo se projektu vzdát, čímž ale město vystavíme soudnímu sporu s developerem a Nádraží Holešovice bude nadále chátrat," uvedl předseda zastupitelů Spolu Tomáš Portlík.
Vedení Prahy za postup kritizuje opozice. „Rada měla odsouhlasit rekonstrukci stanice Nádraží Holešovice. Místo toho koalice ODS a Pirátů opět o ničem nerozhodla. Na radě se toho hodně namluví, ale projekty se neposouvají. Náměstek Hřib tak nadále hazarduje s pověstí města jako seriózního partnera pro společné investice," uvedl bývalý primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha sobě).
Předseda pražského ANO a opoziční zastupitel Ondřej Prokop vytkl Hřibovi to, že dokumenty ani k jedné z variant nebyly správně připraveny. „Touto nešťastnou chaotickou situací Zdeněk Hřib způsobuje rozkoly mezi svými kolegy v koalici, právní i mediální bitvu," řekl Prokop. Podle něj navíc existuje riziko, že Praze vystoupením vznikne škoda.
Hřib v minulosti jako důvod k vystoupení uvedl podezření na propojení některých účastníků s kauzou Dozimetr, která se týkala ovlivňování zakázek v dopravním podniku. Soukromí partneři mezitím sdělili, že se s městem v případě vystoupení budou soudit kvůli nedodržení akcionářské smlouvy. V předžalobní výzvě vyčíslili škodu na 1,3 miliardy korun. Podle vyjádření Hřiba ze smlouvy ale jasně vyplývá, že se smluvní strany vzájemně vzdávají nároku na náhradu škody.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.