Je nutné, aby se na Václavské náměstí znovu vrátila tramvajová doprava, která spojovala Můstek a Národní muzeum od roku 1884 do roku 1980? O obnovení trasy se vedou diskuze od devadesátých let, v nejbližší době se trať však stane realitou, protože získala pravomocné stavební povolení a stavět se může začít už na jaře roku 2023. Je to dobrá zpráva? Odpovídají zastupitelé.
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce.
Pátek, 16. prosince 2022, 16:00
Na Václavské náměstí se znovu vrátí tramvajová doprava, která spojovala Můstek a Národní muzeum od roku 1884 do roku 1980. O obnovení této trasy se uvažuje od devadesátých let, přestože stejnou trasu kopíruje podzemní linka metra. Tramvajová trať na...
Otázka návratu tramvají na Václavské náměstí je pro mě trochu taková Sophiina volba. Se spoustou svých přátel a známých jsem o tom diskutoval, a řekl bych, že mezi lidmi je to tak 50:50. Někteří fandí návratu s odkazem na historii, jiní se bojí dalšího omezení dopravy, likvidace zeleně a ztráty takových tradic, jakými jsou třeba vánoční trhy. Sám jsem na vážkách, ale přiznávám, že obava z dalšího omezení už tak problematické magistrály mě děsí. Navíc centrum Prahy je dopravně pohodlně dostupné metrem, přidávat další tramvaje mi přijde v tuto dobu zbytečný luxus. Hlavní město má v současné době mnohem palčivější problémy.
V prvé řadě je potřeba zdůraznit, že se nejedná o nějaký výstřelek, je to druhá etapa stavby před zahájením naplňující dlouhodobou koncepci. Rekonstrukce náměstí i nové tramvajové propojení je nutně potřeba a považovali bychom za krajně nezodpovědné stavbu jakkoli zdržovat. Těšíme se na jarní poklepání základního kamene.
V návratu tramvajové trati na Václavské náměstí nevidíme přínos, jsme proti. Na náměstí jsou tři vestibuly metra, které propojují tři linky. Pěší zóna Zlatému kříži za posledních 30 let pomohla. Na jednu stranu se vytěsňuje automobilová doprava z centra a pak se tlačí zavedení tramvajových spojení do místa, které je zcela pokryto stanicemi metra v pěší dostupností. Směřujme finance z městského rozpočtu tam, kde je skutečný dopravní problém. Budujme nové linky MHD na okrajích bez dopravní dostupnosti a do řešení dopravní propustnosti konkrétních křižovatek a spojnic, kde jsou každodenní zácpy. Toto trápí Pražany a rozhodně ne, že chybí tramvaje na Václavském náměstí.
Myslím, že Praha má důležitější dopravní stavby než návrat tramvají na Václavské náměstí , které je mimochodem dobře dopravně obslouženo, zejména metrem. Zakládání tramvajové trati je právě kvůli metru a podzemním sítím v této lokalitě velice složité a tudíž i drahé. Za daleko prospěšnější pro občany vidím například urychlenou stavbu Radlické radiály, Pražského okruhu, parkovacích domů na okraji Prahy a podobně.
S návratem tramvajové trati na Václavské náměstí rozhodně souhlasíme. O důležitosti obnovení této trasy jsme se znovu přesvědčili tento týden, kdy vykolejení tramvaje v blízkosti zastávky Lazarské zhruba na hodinu zcela paralyzovalo tramvajovou dopravu v centru města. Praha má výbornou městskou hromadnou dopravu. My musíme dál pracovat na tom, aby byla stále tak spolehlivá, jezdila načas a konkurovala jiným druhům dopravy v Praze. Návrat této trati na Václavské náměstí je součást dosažení tohoto cíle.
Tramvajová trať v horní části Václavského náměstí je svým přínosem srovnatelná s dostavbou okruhu a její výhody denně pocití prakticky všichni Pražané i cestující v tramvají. Zrychlí dopravu v centru, odlehčí nejvytíženější tramvajové křižovatce na světě na Karlově náměstí a dalším přetíženým tratím v srdci metropole a přiblíží centrum města obyvatelům Vinohrad či Vršovic. Navíc také vznikne důležitá objízdná trasa pro případ mimořádných událostí, jako se stala tento týden v Lazarské. Projekt naši předchůdci odsuzovali, a tak ležel roky v šuplíku. Po našem nástupu na magistrát jej náš náměstek pro dopravu Adam Scheinherr začal ihned připravovat a patří mu obrovský dík za to, že jej dotáhl až ke stavebnímu povolení a nyní soutěžíme zhotovitele. Věřím, že žádné vedení magistrátu nebude nikdy tak krátkozraké, aby projekt v této fázi rozpracovanosti dalo k ledu. Jde navíc o místo, kudy šly demokratické dějiny naší země.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.