V mezinárodní soutěži na podobu nových vozů lanovky na Petřín zvítězil tým české designérky Anny Marešové. Ta se proslavila návrhem výletní tramvaje T3 Coupé a erotických pomůcek. Podle plánu by se v nich lidé mohli vozit za dva roky.
„V situaci, kdy se ukázalo jako nezbytné vyměnit původní vozy z 80. let postavené na podvozcích z let 30., jsme se rozhodli pro designovou soutěž, jejíž výsledek nyní prezentujeme. Je skvělé, že minimálně dva finalisté pracovali ve svých návrzích s emocemi a geniem loci Petřína a do svých návrhů vložili více, než bylo v soutěžním zadání," uvedl v tiskové zprávě Adam Scheinherr (Praha sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady dopravního podniku.
Designérskou soutěž vypsal dopravní podnik už v říjnu loňského roku. Přihlásilo se 26 týmů, z toho deset z nich zahraničních. Finalisté pak měli vypracovat návrh karoserie a interiéru vozidla. Nakonec byla ale celá soutěž zrušena, protože jeden z finalistů návrh neodevzdal.
„Původní soutěž byla pro mě zklamáním, jak z hlediska organizace soutěže, tak atmosféry v průběhu konání jednotlivých setkání poroty, která skončila fiaskem v samém závěru, kdy jeden ze soutěžících svůj návrh zapomněl odevzdat. Vzhledem k důležitosti a významu petřínské lanovky, jak pro dopravní podnik, tak pro Pražany, a samozřejmě s ohledem na technicky dosluhující stav stávajících vozidel i tratě jsme přistoupili k nové soutěži, která však vycházela ze zadání původní soutěže i s původními účastníky,“ vysvětlil technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.
Soutěž znovu vyhlásili v červenci letošního roku a pozvali čtyři finalisty z té minulé. Vítěz i ostatní tři získali po půl milionu korun. Podle Šurovského se pětičlenná porota na návrhu týmu Anny Marešové jednomyslně shodla.
„Lanovku máme spojenou s Prahou, Petřínem a i dětstvím a tak jsme k návrhu přistoupili s respektem jak k jejímu odkazu, tak i místu. Zároveň ovšem chceme, aby byla komfortní a technologicky vyspělá. Chtěli jsme se také vyhnout sportovnímu rázu, trendům a okázalosti. A šli jsme pokornou, udržitelnou cestou funkčního designu. Maximalizovali jsme výhled a odhalili, co se dalo. Jo a předělali jsme nástupiště, i když to nebylo v zadání, ale nešlo to tak nechat, že jo,“ vysvětlila Anna Marešová na svém Facebooku.
Vozy jsou tedy více prosklené, sedačky sklápěcí, je rozšířena vyhlídková plošina a vozíčkáři či kola dostanou víc prostoru. Projíždějící vozy na sebe také budou reagovat pomocí světel. „Problikávající jedno světlo jako mrkající oko prvního vozidla a zrudnutí stydícího se druhého vozu je nádherný příklad polidštění techniky, metaforou setkávání se na Petříně a unikátem, který si, pevně věřím, oblíbí nejen Pražané, ale i návštěvníci Prahy,“ dodal Scheinherr. Lidé by se v nich podle plánů dopravního podniku mohli projet na konci roku 2024.
Marešová už s dopravním podnikem spolupracovala v roce 2018 na projektu výletní tramvaje T3 Coupé. Proslavila se ale svou diplomovou prací, ve které se věnovala designu erotických pomůcek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.