Kladno bylo k prvnímu září Středočeským krajem vyloučeno ze systému Pražského integrované dopravy. Podle kraje je totiž město černým pasažérem, na který budou doplácet ostatní obce, když se odmítlo finančně podílet na provozu regionální dopravy. Město ale tvrdí, že starat se má právě kraj a obvinilo ho z nátlaku.
Problém nastal ve chvíli, kdy Středočeský kraj žádal po městu podepsání Smlouvy o zajišťování a financování dopravní obslužnosti. V rámci toho by Kladno mělo platit 12 milionů korun jako příspěvek na provoz regionálních linek. To ale město odmítlo s tím, že ze zákona má financovat dopravu právě kraj. Ten pak vyjmul Kladno ze systému Pražské integrované dopravy a některé linky omezil nebo zrušil.
„S platností od 1. 9. 2022 dojde v systému PID v oblasti Kladenska ke změnám tras linek a jízdních řádů. Důvodem jsou neúspěšná jednání o zapojení Statutárního města Kladna do systému Standardů dopravní obslužnosti, kdy je Středočeský kraj, coby objednatel regionální autobusové dopravy, nucen přistoupit k úpravě spojů tak, aby vyhověl základním principům schváleným v rámci zavedených standardů,“ napsali zástupci kraje v tiskové zprávě.
„Celý systém Standardů dopravní obslužnosti je nejen podle vedení Statutárního města Kladna a jeho právního zastoupení, ale i dalších obcí, založen na neobjektivních a nesprávných kritériích, nezohledňuje vytíženost spojů a jejich ekonomické výsledky,“ uvedl pro redakci Pražské Drbny mluvčí města Vít Heral.
Dodal, že dopravní obslužnost v kraji ze zákona zajišťuje kraj, nikoliv nutně ve spolupráci s obcemi. S krajem se pokoušejí dál jednat v zastoupení advokátní kanceláře.
V praxi to znamená, že cestujícím nebudou uznávány kladenské jízdní doklady na regionálních linkách v rámci PID. Také nebudou moci využít některých zrušených linek. To je podle města nátlak. Kladno naopak počítá s tím, že jízdenky PIDu akceptovat bude a linky posílilo.
„Aby pan krajský náměstek a radní pro dopravu Petr Borecký dosáhl svého, používá nátlakovou metodu a ruší autobusy. Na tuto hru my nepřistoupíme. Pokud linky nevrátí do původního stavu a nezačne solidní komunikace o tom, jak skutečně zlepšit a zpřístupnit dopravu občanům, tak si s ním vedení města Kladna za stůl nesedne. Zastrašovat a vydírat se v žádném případě nenecháme,“ informoval v tiskové zprávě primátor Kladna Milan Volf (Volba pro Kladno).
„Jednoznačně není možné, aby Kladno stálo mimo systém a bylo takzvaným černým pasažérem, na kterého budou doplácet ostatní středočeská města a obce. Nám nezbývá nic jiného, než tento přístup vzít na vědomí, a proto v souladu s platnou legislativou zajistíme rozsah dopravy v oblasti Kladenska podle kritérií standardní dopravní obslužnosti,“ uvedl v tiskové zprávě Petr Borecký (STAN), náměstek hejtmanky pro oblast veřejné dopravy.
Kladno už podle Volfa teď tím, že uznává lístky koupené v Praze, vynakládá 15 milionů korun. „A teď bychom měli doplácet dalších 12 milionu kraji. To je za deset let celkem zhruba čtvrt miliardy, za kterou můžete postavit třeba sportovní halu. A máme to platit jenom proto, aby kraj získal peníze. To dost dobře nejde,“ vysvětlil v tiskové zprávě Volf.
Na stranu Kladna se ale v pondělí 29. srpna postavil Kontrolní výbor Zastupitelstva Středočeského kraje. Město totiž k němu totiž podalo podnět na přezkoumání.
„Kontrolní výbor kraje samotného potvrdil, na co dlouhou dobu na základě odborné právní analýzy upozorňujeme. A to jednoduše na fakt, že Standardy dopravní obslužnosti jsou nastaveny špatně,“ prohlásil v tiskové zprávě Volf.
Krajské zastupitelstvo by teď podle výboru mělo standardy i smlouvy s obcemi revidovat a do té doby nechat veškeré dopravní spoje v původní podobě.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.