Zástupci hlavního města, dopravního podniku a Správy železnic dnes vyhlásili soutěž na novou podobu odbavovací haly hlavního nádraží, revitalizaci přilehlých Vrchlického sadů a stavbu nové tramvajové trati. Ta má podle nich oblasti zajistit větší bezpečnost.
„Je to soutěž, která by měla nalézt, jak do tohoto místa, které je ostrovem mezi nebezpečným parkem, dálnicí, která vede středem města, a železničními plochami, dotáhnout život. Obyvatel Prahy sem jen těžko dojde,“ uvedl na tiskové konferenci garant soutěže, architekt Jakub Cígler.
Řešení chce najít v dialogu mezi zadavatelem a architektonickými studii, není to totiž klasická jednorázová soutěž. Studia zapojí architekty, krajinářské architekty, odborníky na dopravu i na bezpečnost.
„Bude se řešit bezpečnost tohoto území, aby se už přestalo říkat Sherwood, aby to byl Nový Hlavák,“ dodal Cígler. Podle něj už mají zájem desítky architektonických studií z celého světa.
Zlepšení bezpečnosti oblasti pomůže i výstavba nové tramvajové trati, která bude mít zastávku přímo před hlavním vchodem.
„Kdyby bylo možné zastávku umístit do Opletalovy, preferovali bychom to. Ta věc je ale ve vztahu k hlukovým limitům nereálná. Odborníci z dopravy mají navíc jasně spočítáno, že když tramvaj přijde blíž k nádražní budově, tak provede více dopravní práce. Z hlediska propojení nádraží, Masaryčky i města, je lepší umístění tady. A to samo o sobě přináší větší přirozenou sociální kontrolu a předpokládáme, že doplněním vhodného návrhu parku a nějakých opatření dojde ke zklidnění celého prostoru,“ vysvětlil náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN), který v projektu vidí stejný význam jako stavbu nádraží v Brně či nové vltavské filharmonie.
Nová trať povede z Vinohradské ulice do Wilsonovy, pak odbočí do Washingtonovy, projede Vrchlického sady, naváže na Opletalovu a poté odbočí do Bolzanovy ulice. Zastávku bude mít i před státní operou.
Úterý, 17. května 2022, 16:08
Jak bude vypadat hlavní nádraží v Praze a jeho nejbližší okolí? O tom se bude teprve rozhodovat. Radní schválili vypsání soutěžního dialogu pod názvem Nový Hlavák. Účelem tohoto dialogu je konečný výběr architektonického návrhu, který nejlépe naplní...
„Zdůraznil bych, že pražské hlavní nádraží je světovou raritou v tom, že jeho hlavní vstup do odbavovací haly je vyústěn do parku. To má své výhody i značné nevýhody, zvláště z dopravního hlediska,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lidé se k nádraží nedostanou autem a mhd je schováno pod zemí.
Podle Scheinherra jen sedm let zabraly změny územních plánů, aby se tramvaj k nádraží mohla vrátit. Ta byla zrušena v roce 1978.
„Ten její zánik v roce 1978 byl zvláštní, protože tady prostě přestala jezdit a spojení se zhoršilo," dodal Jan Šurovský, technický ředitel Dopravního podniku.
Náklady zatím neoznámili, podle odborníků záleží na tom, jak architekti projekt uchopí. Webové stránky Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy ale uvádějí, že při revitalizaci Vrchlického sadů se předpokládí s investicí 300 milionů korun.
Vedle tramvajové trati je také jisté, že ze střechy odbavovací haly zmizí parkoviště. To se přesune pod magistrálu a bude sloužit místním obyvatelům a cestujícím.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.