Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Závod veteránů vyhrál závodník s nejstarším autem na startovní listině, vozem Praga Alfa z roku 1922

Absolutním vítězem závodu historických automobilů 1000 mil československých se stal Pavel Procházka s vozem Praga Alfa z roku 1922. Podle Procházky to byl nejstarší vůz v letošní soutěži. Účastníci závodu dorazili k pražskému Národnímu technickému muzeu v Praze v sobotu v podvečer. Vyhlášení výsledků se konalo večer v muzeu. Závodníci, kteří vyrazili z Prahy ve čtvrtek, za sebou měli cestu do Bratislavy a zpátky, na Slovensku museli zdolat například vrch Pezinská baba.

Nezávodilo se na rychlost, ale na stálost

Závod se nejel na maximální rychlost, jako za první republiky, ale jako jízda pravidelnosti a úkolem závodníků bylo se co nejvíce přiblížit průměrné rychlosti 45 kilometrů v hodině. Zároveň plnili i další dílčí úkoly. Vedle hlavního vítěze pořadatelé ocenili také tři nejlepší posádky v sekcích podle obsahu válců, ve slalomu či v kategorii Dámský pohár.

Procházka po vyhlášení v Národním technickém muzeu řekl, že vítězství je překvapení. Zdůraznil, že úkolů je během závodu mnoho a řada věcí se také může pokazit, úspěch je podle něj "trošku díl náhody." Závodník však také uvedl, že ačkoliv byl jeho vůz v soutěži nejstarší, neměl na trase ani jeden problém. Procházka se závodů historických aut účastní řadu let, veterány začal sbírat, když mu bylo sedmnáct - počátkem 80. let. Podotkl, že v budoucnu určitě pojede znovu a na opětovném vítězství nelpí.

Dojmy ze závodu? „Masomlejn, sebemrskačství“

Kolem přijíždějících aut se v sobotu u muzea sešlo mnoho lidí. První účastníky, kteří přijeli kolem páté odpolední, přivítala asi stovka přihlížejících, kterých později přibylo. Vozy si fotografovali, vyptávali se posádek na zážitky a v cíli tekl také sekt.

„Masomlejn, to je sebemrskačství. Záda mám zpocená, nohy mám opálené, prsty mám spálené od vejfuku. A podívejte se na můj nos," řekl ohledně dojmů z trasy jeden ze závodníků, Karel Kupka, který jel trasu ve voze Sénechal SS z roku 1924. Jeho posádka na trase musela vypořádat s uvolněným setrvačníkem. „Museli jsme půlku auta rozebrat," podotkl Kupka, který podle pořadatelů patří k pravidelným účastníkům retro jízdy.

Prahu dnes ovládly historické vozy. Odstartoval závod 1000 mil československých

Více než stovka historických automobilů dnes ráno v Opletalově ulici v centru Prahy postupně startuje do závodu 1000 mil československých. Mezi závodními vozy jsou například značky Aero, Praga nebo závodní Bugatti. Při včerejší přejímce vozů to řekl...

Závod nedokončilo 15 aut

Už posedmé se závodu zúčastnil také Vratislav Veselý, který k muzeu dojel kolem páté odpolední se svým tatínkem Vratislavem. „Úžasný. Bylo nám vedro, ale bylo to nádherný. Stálo to za to," sdělil po dojezdu Veselý. „Ta trasa jako taková náročná není, ale nejnáročnější je udržet to vozidlo v provozu, udržet řidiče ve stavu bdělosti," dodal pak závodník, který závod absolvoval v BMW 315 z roku 1934.

Později začala prezentace vozů, v níž pořadatelé představili jednotlivé posádky, auta i řadu zajímavostí. Lidé mohli také spatřit několik vozů, které závod absolvovaly i v meziválečném období. V závodu automobilů vyrobených do roku 1939 letos startovalo celkem 117 vozidel. Ředitel závodu Miroslav Krejsa řekl, že do cíle nedorazilo do 15 aut, což označil za stále dobrý výsledek. Trasu absolvovala i auta novější výroby, ta však nebyla účastníky závodu.

Letošní ročník byl připomínkou tragické havárie

Retro jízda, kterou pořádá Spolek 1000 mil československých spolu s Veteran Car Clubem Praha, Autoklubem ČR a Design Veteran Car Clubem Bratislava každoročně od roku 2015, obnovuje tradici slavného automobilového závodu ze 30. let minulého století. Rychlostní závod cestovních automobilů se konal na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha - Bratislava - Praha a účastníci ji absolvovali dvakrát, celkově tedy téměř 1600 kilometrů.

Letošní ročník je podle organizátorů připomínkou 120. výročí narození automobilového závodníka Bohumila Turka, jehož kariéru ukončila v roce 1935 havárie právě v závodě 1000 mil československých.

Hodnocení článku je 84 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto 1000 mil československých

Štítky závod, doprava, Česko, Slovensko, hobby, automoto, veteráni, Praha, Praga Alfa, Pavel Procházka, muzeum, Bratislava, Národní technické muzeum v Praze, Pezinská Baba, Karel Kupka, První republika

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Závod veteránů vyhrál závodník s nejstarším autem na startovní listině, vozem Praga Alfa z roku 1922  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.