Počasí dnes9 °C, zítra7 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Metro D je opět o krok blíže k realizaci. Pražské zastupitelstvo schválilo jeho výstavbu

Pražští zastupitelé schválili na svém čtvrtečním zasedání výstavbu metra D, a to v úseku Pankrác – Nové Dvory. Zastupitelstvo rovněž schválilo také garanci financování stavby. Ta poslouží jako předpoklad pro získání peněz z evropských fondů a popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky.

Největší dopravní investice v Česku

Stavbu metra D ve čtvrtek 17. června schválilo pražské zastupitelstvo. Metropole chce linku metra D zprovoznit co nejdříve. Jedná se o aktuálně největší dopravní investici v Česku. První úsek, který povede z Pankráce na Nové Dvory, bude stát 52 miliard korun. 

Čekají nás velká vyjednávání o financování – s bankami, EU i státem, který v zahraničí tak významné městské projekty standardně spolufinancuje. Jsem rád, že jsme pro tuto obří investici získali důvěru pražských zastupitelů napříč politickými stranami,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

První úsek bude moct fungovat samostatně

První úsek Pankrác – Nové Dvory, který bude moct po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje pět stanic, a to Pankrác – Olbrachtovu – Nádraží Krč – Nemocnici Krč – Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích totiž budou obratové koleje. Celkové náklady na výstavbu a zprovoznění tohoto úseku jsou odhadovány na 52 miliard korun.

Podle pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je výstavba nové linky metra D jednou ze zásadních priorit rozvoje dopravní infrastruktury v Praze. „Metro D má tvořit klíčovou páteř pražského systému veřejné dopravy a ulevit přetížené dopravní situaci v jižní oblasti města – zejména v Krči, Lhotce, na Novodvorské nebo v Libuši, kde bydlí až 150 tisíc obyvatel,“ uvedl Hřib.

O financování bude Praha jednat se státem

Co se týče samotného financování prvního úseku metra D, tak se počítá s kombinací peněz ze zdrojů metropole a dalších institucí či bank. Praha bude také o financování jednat se státem. Pražský dopravní podnik nyní soutěží zhotovitele stavby, která by mohla být zahájena na podzim tohoto roku.

Výstavba úseku Pankrác – Nové Dvory by měla trvat zhruba sedm a půl roku. Vzhledem ke geologickým poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C se nejdéle bude stavět úsek Pankrác – Olbrachtova. Dopravní podnik na jeho zhotovitele i dodavatele loni vypsal dvě veřejné zakázky.

Primátor Hřib dodává, že na takto zásadních stavbách se ve všech evropských zemích finančně podílí stát. U nás tomu tak ale není. „Přitom kvůli parlamentnímu hlasování ODS a ANO bylo z městského rozpočtu „odsáno“ dvě a půl miliardy korun ročně, tedy deset miliard za každé čtyři roky. Budeme proto dále jednat s ministerstvem pro místní rozvoj a ministerstvem dopravy o možnosti financovat metro D za spoluúčasti rozpočtu Evropské unie nebo kombinovanou formou z Evropské unie i státního rozpočtu,“ dodal Hřib.

Ohodnoť článek

Foto Dopravní podnik hlavního města Prahy

Štítky doprava, Praha, metro D, výstavba, stavba, Pankrác, metro, Evropská unie, Evropská investiční banka, Zdeněk Hřib, investice, Česko, Adam Scheinherr

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Metro D je opět o krok blíže k realizaci. Pražské zastupitelstvo schválilo jeho výstavbu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.