Praha odsouhlasila přípravu elektrifikace úseků páteřních příměstských autobusových linek z Prahy do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi a také do Kostelce nad Labem. Stavět by se mělo začít v roce 2024.
Podle náměstka primátora pro oblast dopravy Adama Scheinherra by měla být do roku 2030 třetina autobusů poháněna elektrickým pohonem.
„Minulý rok jsme získali pravomocné stavební povolení na elektrifikaci autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic a letos začneme stavět novou tramvajovou trať z Barrandova do Holyně, z Modřan do Libuše a postavíme smyčky na Zahradním Městě nebo u depa Hostivař. Cílem elektrifikace je zlepšit stav životního prostředí, kdy budou naftové autobusy nahrazeny bateriovými trolejbusy. Nezatěžují okolí žádnými emisemi, jsou tiché, a tím zlepšují životní prostředí místním i cestujícím. Mají také mnohem delší životnost než běžné autobusy,“ říká Scheinherr.
Pro to, aby mohly být nasazeny bateriové trolejbusy, je třeba vybudovat nabíjecí infrastrukturu. Má se jednat o průběžné trolejové vedení ve vybraných úsecích linek, měnírny a kabelové trasy. S podrobnou projektovou přípravou se počítá v následujících dvou letech, od roku 2024 by měla začít postupná elektrifikace.
První úsek by měl spojit dopravní uzly Letňany, Prosek, Vysočanská a Českomoravská se souměstím Brandýs nad Labem-Stará Boleslav. Dnes tento úsek obsluhuje autobus číslo 375. Ten zároveň tvoří páteř obsluhy městských částí Praha-Vinoř a Praha 19. Pod trolejí má být zhruba 70 procent trasy.
Druhý projekt se bude týkat úseku mezi terminálem Letňany a Kostelcem nad Labem, kde aktuálně funguje linka 377. Podíl částí trasy pod trolejí by se zde pohyboval v rozmezí 50 až 88 procent.
Výběr obou linek, které mají konečnou zastávku v severovýchodní části Prahy, není náhodný. Mohou totiž dobře v tomto místě navázat na připravovanou infrastrukturu pro bateriové trolejbusy na lince 140 mezi Palmovkou a Miškovicemi. Linka 375 mířící do dvojměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav navíc na své trase mezi Prosekem a Vysočany zároveň vytvoří zárodek budoucí elektrifikace takzvané východní autobusové tangenty, tedy souboru linek propojujících Letňany, Prosek, Vysočany, Žižkov, Malešice, Skalku a Zahradní Město/Jižní Město.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Vítám trolejbusy zpět ! Pamatuji linky č. 52 a 60, z Jinonic nás vozily na Váslavské náměstí nebo na Náměstí míru. Byly tiché, trošku pomalejší a skončily někdy v roce asi 1970. V březnu 1969 jsem s nimi jezdil do centra a když jsem přišel za dva roky z vojny, už jezdily autobusy. Soudruh Lacek je nechtěl, měly vysoké náklady na udržbu trolejového vedení. Byly staré a v zimě při oblevě probíjely. To už bude nyní asi "vychytané".