Počasí dnes2 °C, zítra4 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Dnes začala oprava Barrandovského mostu, jedné z nejdůležitějších dopravních tepen v Praze

Dnes začala první fáze rozsáhlé rekonstrukce Barrandovského mostu, který je jednou z nejdůležitějších tepen pražské dopravy. Technická správa komunikací hlavního města Prahy uvedla, že řidiči se oprav v první fázi nemusejí obávat. S výraznějšími dopravními omezeními na mostě je však potřeba počítat v další etapě rekonstrukce, a to od roku 2022. Návrhy vedení dopravy jsou plánovány tak, aby opravy co nejméně zatížily dopravní síť metropole.

V první fázi proběhně sanace spodní stavby (2020–2021)

V první fázi rekonstrukce se dělníci zaměří na sanaci konstrukcí spodní stavby mostu. Ta spočívá v úpravě povrchu betonu, odstranění nesourodých částí a jeho následné úpravě. Termín oprav je stanovený na období mezi 29. zářím 2020 a listopadem 2021, s klimatickou přestávkou od 23. prosince.

Doprava přes most zůstane během těchto měsíců zachovaná, menší omezení se ale vyskytnou například v Modřanské ulici, kde bude v úseku pod mostem sveden provoz v obou směrech do jednoho pruhu. Zúží se také cyklostezka v okolí pilíře mostu a v souvislosti s přistavěním a obsluhou pontonu je třeba počítat i s omezením plavby při pravém břehu. Některé práce jsou plánovány i pod hladinou Vltavy. 

Podle náměstka primátora hlavního města Prahy pro oblast dopravy Adama Scheinherra by každá politická reprezentace opravu Barrandovského mostu nejraději odložila ze strachu o politické body. „Ale tak se nedá dělat zodpovědná politika. My opravu místo toho naplánovali tak, aby byl po celou její dobu zachován průjezd ve třech jízdních pruzích, a nebyla tak významně omezena doprava při cestě z jednoho břehu Vltavy na druhý. Barrandovský most patří k nejvytíženějším komunikacím, v pracovních dnech jej k dopravě využije 144 000 vozidel. Právě pro jeho nenahraditelnost je ale nezbytné udržovat most v dobré kondici, a to se bez průběžných rekonstrukcí neobejde,“ říká Adam Scheinherr.

Opravy spodní stavby budou jen dílčí, protože její stav je uspokojivý. „Dobře připravená a včas realizovaná rekonstrukce Barrandovského mostu významně prodlouží jeho životnost, takže bude moci sloužit veřejnosti co nejdéle. Pustíme se tedy do odstranění nesoudržných vrstev betonu, očištění a následného ošetření trhlin a reprofilací navrátíme betonu jeho původní funkčnost,“ vysvětluje postup oprav generální ředitel TSK Jozef Sinčák.

Barrandovský most

Silniční most spojující městské části Praha 4 a Praha 5 sestává ze dvou samostatných nosných konstrukcí, technicky se tedy jedná o soumostí. Komunikace s osmi jízdními pruhy a dvěma chodníky pro pěší je součástí tzv. Městského okruhu a patří k nejvytíženějším dopravním tepnám v České republice. Stavba obou částí mostu byla realizována v letech 1978 až 1988, levý most byl zprovozněn v září 1983.

Opěry mostu tvoří železobetonové masivní bloky. Mezilehlé podpěry jsou železobetonové pilíře založené na mikropilotách, nosná konstrukce je z předpjatého monolitického betonu. Základ i dřík jsou vyrobeny z betonu, kryt vozovky je živičný. Délka přemostění ve střednici je 343,7 metru, volná šířka mezi svodidly ve střední části přibližně 14 metrů. Na stavbu na obou březích navazují nájezdové a sjízdné rampy, které jsou samostatnými mostními objekty.

Barrandovský most prošel řadou menších oprav již dříve, a to především ve své svrchní části, jejíž součástí je i vozovka. Zásadní rekonstrukce svršku mostu bude součástí dalších etap rekonstrukce.

Ve druhé fázi proběhne rekonstrukce vrchní stavby (předpoklad jaro 2022–2025)

Zahájení rekonstrukce na vrchní stavbě je předběžně naplánované na jaro 2022, předpokládané dokončení všech prací by mohlo být v roce 2025. Tyto práce s sebou již ponesou dopravní omezení.

„Abychom řidiče na jejich cestách omezili co nejméně, pracujeme již nyní na návrzích náhradního vedení dopravy a zkapacitnění navazující komunikační sítě a objízdných tras. Proto jsme dopředu zkapacitnili nájezd a výjezd z Modřanské ulice. Celá akce byla koordinovaná s chystanou celkovou rekonstrukcí Barrandovského mostu, kterou jsme naplánovali tak, aby měla pokud možno co nejmenší dopad na dopravu v Praze. Na to budeme potřebovat kapacitní nájezdy a sjezdy, až do nich budeme směrovat auta a MHD v rámci jednotlivých etap. A hledáme další takové možnosti,“ řekl Adam Scheinherr a dodal, že rekonstrukce Barrandovského mostu je svým významem srovnatelná s modernizací dálniční sítě. „Proto již nyní necháváme zpracovat modely, jak se bude doprava chovat, kde by se mohly vyskytnout největší komplikace a jak jim potenciálně předcházet,“ dodal.

Opravy vrchní stavby musejí přijít kvůli špatnému stavu nosné konstrukce. „Z diagnostiky vyplynulo, že nedostatky jsou zejména v oblasti výztuže mostu, která je součástí nosného systému. Tato oprava vyžaduje již kompletní sejmutí betonových svodidel a říms, přeizolaci celého mostu a výměnu vozovky i chodníků. Chystáme rovněž úpravy osvětlení a přeložky inženýrských sítí,“ vypočítává některé naplánované práce Jozef Sinčák.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto TSK

Štítky Barrandovský most, opravy, rekonstrukce, doprava, Praha, oprava, Adam Scheinherr, Jozef Sinčák, Vltava, Česko

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Dnes začala oprava Barrandovského mostu, jedné z nejdůležitějších dopravních tepen v Praze  |  Doprava  |  Zprávy  |  Pražská Drbna - zprávy z Prahy

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.