pondělí 25. května 2020 Viola

Linky metra C a D pravděpodobně budou řízeny automaticky. Umožní to zkrátit intervaly

Pražský dopravní podnik (DPP) zahájil předběžné tržní konzultace s potenciálními dodavateli automatických řídicích systémů metra na linkách C a D. Automatický provoz umožní zkrátit intervaly nebo snáz reagovat na mimořádné situace v provozu. DPP plánuje oslovit osm výrobců a získat informace a podklady pro nastavení podmínek veřejné zakázky. První kolo konzultací potrvá zhruba do poloviny letošního července. Vypsat tendr plánuje podnik v první polovině příštího roku. Na dotaz ČTK to sdělil šéf komunikace DPP Daniel Šabík.

Automatizace linek C a D

„S automatizovaným provozem metra počítáme na nové trase D, ale uvažujeme o něm také na lince C. Při plném provozu jezdíme na lince C na maximu kapacit a další navýšení provozu či zkrácení intervalů budeme Pražanům moci nabídnout až po nasazení automatického systému metra," uvedl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Záměrem města a podniku je mít jednotný technologický systém a soupravy pro obě linky. „Očekáváme, že při objednávce automatických souprav pro obě linky pražského metra se dostaneme na výhodnější ceny," uvedl Scheinherr.

Oslovení světových výrobců

DPP osloví osm předních světových výrobců automatizovaných systémů metra, a to například kanadský koncern Bombardier, německý Siemens, francouzský Alstom, italskou společnost Ansaldo STS ze skupiny Hitachi, Thales, Stadler a další. Cílem je, aby podmínky tendru co nejlépe odpovídaly potřebám Prahy a DPP a současně byly nastaveny v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Zahájení provozu na nové lince D je plánováno na konec roku 2027. „Abychom tento termín splnili, musíme paralelně pracovat nejen na stavební části projektu, ale i na dodávce nového automatického dopravního systému. Ekonomicky dává smysl, abychom ji realizovali souběžně nejen pro déčko, ale i pro modernizovanou linku C. Předběžné tržní konzultace se nám osvědčily u řady předchozích tendrů," uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

VIZUALIZACE: Eurovia požaduje zrušení soutěže na stavbu metra D

Společnost Eurovia CS požaduje zrušení soutěže na stavbu první části metra D. Námitky podle serveru Zdopravy.cz podala 30. dubna, tedy v den, kdy byla uzávěrka nabídek. Do soutěže se nepřihlásila. Velká část námitek se podle webu týká údajného...

Starší vozy na béčko

Pražské metro ročně přepraví asi 433 milionů cestujících, tedy asi 1,2 milionu denně. Nejkratší interval 115 sekund je ve špičce na lince C, která je nejvytíženější linkou metra. Stávající technologie systému zabezpečení ale neumožňuje další zkrácení intervalu. Navýšení kapacity a zkrácení intervalu až na 85 vteřin by umožnilo právě zavedení provozu bezobslužných vlaků.

Pokud DPP zahájí automatický provoz na lince C, tak vozy typu M1, které na ní jezdí, přesune na trasu B, kde slouží starší repasované vozy. „To by DPP umožnilo zahájit postupné vyřazování nejstarších souprav typu 81-71 M z provozu. Výměna vozového parku na lince C v počtu 53 souprav by probíhala postupně několik let," uvedl Daniel Šabík.

Loni začal geologický průzkum nové trasy D. V první fázi vznikne metro mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má vzniknout úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je 72,6 miliardy korun a investorem je dopravní podnik.

Autoři | Foto metroprojekt.cz

Štítky metro, automatizace, řízení, Praha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.